Skift af lampe - Hvad sker der lige her?

Jeg er ved at skifte nogen lamper.

Så ser jeg dette på de billeder der er vedhæftet og sat cirkel omrking.

En kortslutning mellem de 2 faser ... men er der noget jeg overser? Hvad gør dette godt for? 

Der går også jord ned som forventet og lader til at være forbundet korrekt.

Sig endelig til hvis der mangler mere information eller billeder.

Det skal siges at det hele er koblet til 4 toggle kontakter, hvis det skulle have noget at sige, men denne mærkelig dims er ikke set andre steder, så derfor mit spørgsmål.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en modstand som bruges ved led belysning når det skal dæmpes giver det samme tider lidt udfordringer da belastningen er for lille, derfor sættes der en modstand ind .
Tak for svar mfrost.

Det er et ældre hus, så der har ikke været noget LED før jeg flyttede ind.

Dette var et lydstofrør i kælderen. Det blev skiftet ud til et LED rør, men uden at jeg åbnede til det bag. Det skal nu skiftes ud til en Philips Hue loft lampe, som så er LED, men der er alle de ting nok indbygget ... what do I know.

Men det du siger, er at jeg bare kan fjerne den ... 

Man bliver jo altid lidt nærvøs når man ser mærkelige ting, selvom jeg godt er klar over hvad det nok var, så er det grunden til at der er der jeg nok mere leder efter.

Men i hvert fald tak for svar. Lad os se om der kommer andre kloge forklaringen på det.
Det er en kondensator på 0,47 µF (mikrofarad).

Det er ikke til at sige hvorfor den er sat der. Det kan være et forsøg på at stoppe et lysstofrør fra at flimre. Eller for at undgå støj i radio. Det kan være at nogen har bildt dem ind at de kan lave faseforskydning, så de sparer i strøm. Men i ingen af tilfældene er det den rigtige løsning.

Ved 50 hz og 230 V optager den næsten 8 watt. Det vil sige at den bliver varm. Det er ikke  ansvarligt at gemme sådan noget i en lukket installation. Desuden er det spild af energi.

Du bør under alle omstændigheder fjerne den og undersøge om tilsvarende er monteret ved andre lysstofrør.
Ved 50 hz og 230 V optager den næsten 8 watt. Det vil sige at den bliver varm.
En kondensator på 0,47 uF skulle optage 8 W. Hvordan er du kommet til det?

fase
Reaktansen af en kondensator ved en given frekvens udregnes som:
R= 1/(2*PI*f*C), f er frekvensen i hz, og C er kapaciteten i farad  
R = 1/(2*3,14*50*0,00000047) = 6775 ohm
Annonce
For at bruge ohms lov skal du medtage cos(φ), der er 0
Efry og Fabrin har ret. Der er 90 grader mellem strøm og spænding, så der afsættes ikke 8 watt i kondensatoren.

Jamen, så er jeg endnu mere rolig når jeg fjerner den.

Der er også planer om nogen af de andre skal væk ... jeg har aldrig helt forstået hvorfor de tidligere ejere har valgt lysstofrør uden nogen skærm foran ... de er jo ikke super flotte. Men det er måske nok mest smagssag.

Men nu kommer den væk og så vil jeg også undersøge om der eventuelt skulle være flere af dem ... da der også er en i gangen(som også skal skiftes).
Dog er der 2 stk i værkstedet, dog regner jeg med de bliver ... der må det godt være lidt grimt og der passer det ligesom også bedre ind :-) 
Den kondensator sidder meget ofte i ældre lysrørs armaturer monteret fra fabrikken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Armaturer uden skærm blev ofte kaldt for konkurrencearmaturer fordi de var de billigste. Der sidder maser af dem rundt omkring. Hvis du erstatter lysstofrøret med LED rør, skal glimtænderen fjernes.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis