Elgulvvarme termostat

Vi har en elgulvvarmetermostat Devireg 230 som højst sandsynligt er stået af.  Kan man udskifte den med en hvilken som helst anden elgulvvarmetermostat? Jeg har fundet en fra JOEL.
Vi har en elgulvvarmetermostat Devireg 230 som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da monteret el gulvvarme, hvor der var fire tråde i kablet. Kablet blev koblet alt efter hvor meget effekt der skulle bruges. Så der kan være kortslutning i kablet.

fase
karl smart skrev den 25-01-2023 11:09:45

BORF   skriver :   Grunden til at den begyndte at ryge og blev frakoblet kunne jo også være fordi der er fejl på gulvvarmenettet med resulterende kortslutning - med den historik ville jeg kontakte en elektriker. citat slut .

Det kan ikke være en kortslutning da det er en lang modstandstråd ,   en 1 leder , og hvis der var en fejl på varmekablet så ville HPFI koble ud .



Om det var kortslutning eller andet kan da være ligegyldigt - det blev frakoblet fordi der var fejl på anlægget og det røg fra det - når det så er noget der er autorisationsarbejde så skal man ikke selv gå i gang med at reppe på det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Naturligvis kan der være kortslutning. Alene det at der kun er 1 kabel ende op i termostaten med 2 ledere siger jo at det ikke er 1 leder kabel selv de færdig konvektorerede.  
Men det kan sagtens være dårlig lodning på termostaten. Så er det en ny termostat.
Man må selv udskifte afbrydere og stikkontakter, så mon ikke også en gulvvarme termostat kommer ind under den undtagelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du mulighed for at måle modstand mellem lederne til kablet, der går i gulvet?

Der er åbenbart mange typer elvarmekabler til nedstøbning i gulv , det er 40 år siden jeg sidst lavede sådant nogle varme i gulv installationer.....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg lavede de første i slut 60`erne. Dengang havde nogen råd til at lægge det i indkørsler og i bunden af drivhuse. 
Jeg har dog aldrig set en-leder varme kabler. 
1. Der er sikkert en en-leder modstandstråd i de mest almindelige men nulleder er ført med ved siden af. 
2. Så er der de selvregulerende som har fase og nul i hver side af en modstands bændel. De udmærker sig ved at man vilkårlig kan klippe dem i længde og så isolere enderne. 
3. Til sidst er der så den type som Fabrin beskriver hvor der er 3 - 4 modstandstråde med forskellig modstand. Ved kombinationer af parallel / serie forbindelser kan man opnå mange forskellige Watt ydelser pr. m. Lidt ligesom de gamle kogeplader med 6 eller 7 trins omskifter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik......  tak for et uddybende svar , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis