Hvad er “fast grund” under fundament?

Vores boligområde er mange steder pælefunderet. Samtidigt er grundvandet ml 60-150 cm nede. Det gik mig til at undres: hvis fundament skal 120 cm ned + ned til fast grund, hvad gør man så egentlig, hvis man støder på grundvand eller muldjorden fortsætter hele vejen til Beijing?

Har ikke kunnet finde en nærmere forklaring på google 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så finder man den store pengepung frem.

Grundvandsstanden sænkes mens man graver/støber med et sugespidsanlæg. Det koster hurtigt 50-100.000kr ekstra for fundering til et standard hus.
Er der ikke fast bund bygger man et andet sted, ellers skal man igang med specielle funderingsmetoder som f.eks pælefundering. Pælene kan være 15-20m dybe.

Selvbygger med stort S. 
Funderingen kan også være med brøndringe med beton placeret i f.eks. hjørnerne. Få en entreprenør/ingeniør til at bedømme forholdene.

fase
Men hvordan finder man ud af det? Graver folk bare løs indtil de opdager dét, eller hur? Huset står, så det er alene nysgerrighed og tanken om et isoleret skur, som fik mig ned i det kaninhul :)
Man laver nogle belastningsprøver og så vidt jeg husker skal der kunne belastes med min. 3 kg/cm2. Soklen skal bare være i frostfri dybde 90 cm.

fase
Der kan være andre metoder, men den jeg har hørt om er en stang med 2 helt præcise vinger på. Det stikkes ned i jorden og så måler man hvor mange kraften der skal til for at dreje det rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg fandt de oprindelig tegninger og godkendelsen fra en tilbygning med dertilhørende geologisk prøve. Tilsyneladende er der fast grund ca 120 cm nede med stående vand ca 240 cm nede. Prøven var dog ikke taget i den vådeste måned i mands minde.

På positiv siden tæller at normalt fundament er muligt og vejen frem. I princippet er det blot at grave løs og lave fundament (eller få det lavet). 
Det gav så iøvrigt svar på hvordan: de havde boret to 4 meter dybe “jordprøver” og analyseret jordlag. At grundvandet står i den dybde passer godt med, at der på en eng tæt ved os hurtigt dannes en sø i en naturlig fordybning i perioder med regn. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis