invendig efterisolering, indespærring af fugt ?

Hej!
jeg er igang med en større istandsættelse af en villa fra 1961. den helt store tur.
vores væg konstruktion er nu er hulmur med lecabeton indvendig og mursten udvendig.
der skal efterisoleres i processen og jeg skla derfor bygge en isoleret gipsvæg indvendig så jeg opnår 10cm hulmur, 7cm leca, 10cm glasuld/rockwool.
med dampspærre mellem den gamle og nye væg.
men jeg ser så at der ligger en damspærre bag lecabetonen og jeg er bekymret for at ved at lave den konstruktion jeg omtaler vil jeg indespærre fugt i lecabetonen, eller er jeg bare overforsigtig?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rseneberg

Kort om damspærre. 
Nu er det meget svært at se om det skulle være en damspærre..
Når det er sagt, du skriver at huset er fra 1961..
Det var også i den årgang man begynde med at bruge damspærre. så det er ikke utænkeligt at du har rart.
Selv om det ikke er normalt at en damspærre ligger op af en ydervæg der er bygget på den måde.
Men da det er i starten af damspærrens tid i byggeri. er det ikke utænkeligt med en fejlplacering.

Damspærre i en bygning er godt hvis den er placeret korrekt hvis ikke, er det næsten altid noget HØ
da det som reelt forvolder flere og andre skader med sig. som kan skade bygning på sigt.

Klargør af væk.
Inden man begynder på at opbygge en skalvægge. er der mange der begår samme fejl.
Både som håndværker og private.

Den gamle ydervæg skal helst være helst stå som rå væg.
Det vil sige at gamle Tapet/Maling/Kalk skal fjernes
Da det kan have en Damspærre effekt så der dannes kondens i mellem den nye Damspærre og Tapet/Maling/Kalk
Dette punkt er der mange der springer over, for da det jo bare gemt væk.

I Jeres/Dit tilfælde hvis der ligger en gamle dampspærre imellem puds og ydervæg.
Skal det bankes af.. og dampspærre fjernes så i står med rå væg.
Da dampspærre max må ligge 1/3del inden i isolering fra den varme side af
Det vil høre under samme kategori, i mine øjne.


Opbygning af en skalvægge.
Kan gøre på mange måder. men mange forskellige valg af materialer Den metode jeg normal vælger alt efter tykkelse.
Jeg bygger gerne en skalvægge op med skillerumslægte OSB plader og gips. på grund af prisen
Men i princippet den samme dette tilfælde 93mm skalvæg

1#  Klare gøring af ydervæg.
2# Klare gøring af loft, søge for at der er plads til skellet kan komme så lang op i konstruktionen som muligt helst
  • op til Spærfoden/Gulvstørre 
  • så eventuelt sammen føring af dampspærre muligt. og mindske kuldebruger så meget som mulig
3#  Bundrem til skelettet skruers fast 70mm ude af væggen oven på 10mm klodser/kiler med en afstand 
  • 40 - 50cm
  • Toprem skruers fast direkte i Spærfoden/Gulvstørre
4#  Placere stolperne med en afstand 40.6cm
  • skruer alle stolper fast i ydervæggen Med karmskruer for at give den færdige væg stivhed.
  • Hvis mursten/beton 2 karmskruer med en afstand på 80 cm. direkte ind i den gamle ydervæg.
  • I Lecavægge og gasbeton skal skruerne godt stykke ind i væggen i en 45* vinkel da de elles vil trække sig ud.
  • Dette giver en høj stivhed i væggen og man undgår en skæv væg, hvis man.
5#  Få elektrikerne til at trække hans kabler.
6#  Stop isolering bag alle stolper og ved Bundrem/Toprem. så man har fjernet alle kuldebroer
  • Man kan også bruge PU skum til dette da det Ofte er hurtigere Men koster    
  • Selvfølgelige den smule ekstra Skær overskyede isolering. så det er let at isoler rasten
7#  Isoler alle felter i skellet. Jeg anbefaler Isover K34 da jeg synds den er behagelig at arbejde med
  • den lugter beder and en Isover K37 og den klør meget mindre.
  • Andre typer mineraluld er selvfølgelige også veleget. da dette er en smag sag.
8#  Montering af 10mm OSB plader med almindelige 32mm gipsskruer.  
  • Hvis hjørne bliver lavet som hvis i den skitsen jeg har lagt ved. så vil hjørne aldrig revne eller flække   
  • som man ofte ser, hvis de ikke er fikseret ordentligt.
  • PS: brug ikke de gipsskruer der Sort malet, da de "SKRIGER" når de bliver skruet igennem OSB plader
9#  Montering af Dampspærre. efter de anvisninger omkring dampspærre. Lim dampspærre hele vejen rundt.
  • Mod Loft konstriktionen tape den sammen med eventuelt gamle dampspærre.  
10# Montering af gipsplader.
#------------------#
Som sagt der er mange måde at opbygge en væg på. Dette er kun en løsning
på en skalvæg

Ja jeg undskylder for den lange besked
Da jeg ikke gode til at give simple svar

                                             


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg ved ikke lige hvor du ser dampspærre. Det er der normalt ikke i murede vægge. Det der ses nederst på 1. billede er murpap som ligger imellem sokkel og mur. Der er ikke dampspærre. Når det er sagt så kan jeg ikke komme med bedre vejledning end den Mcarpenter lige har vredet af sig. 
Jeg ville nok vælge stållægter i stedet for træ, og så 1 lag firbergips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mcarpenter skrev den 22-01-2023 20:04:47

Hej Rseneberg

Kort om damspærre. 
Nu er det meget svært at se om det skulle være en damspærre..
Når det er sagt, du skriver at huset er fra 1961..
Det var også i den årgang man begynde med at bruge damspærre. så det er ikke utænkeligt at du har rart.
Selv om det ikke er normalt at en damspærre ligger op af en ydervæg der er bygget på den måde.
Men da det er i starten af damspærrens tid i byggeri. er det ikke utænkeligt med en fejlplacering.

Damspærre i en bygning er godt hvis den er placeret korrekt hvis ikke, er det næsten altid noget HØ
da det som reelt forvolder flere og andre skader med sig. som kan skade bygning på sigt.

Klargør af væk.
Inden man begynder på at opbygge en skalvægge. er der mange der begår samme fejl.
Både som håndværker og private.

Den gamle ydervæg skal helst være helst stå som rå væg.
Det vil sige at gamle Tapet/Maling/Kalk skal fjernes
Da det kan have en Damspærre effekt så der dannes kondens i mellem den nye Damspærre og Tapet/Maling/Kalk
Dette punkt er der mange der springer over, for da det jo bare gemt væk.

I Jeres/Dit tilfælde hvis der ligger en gamle dampspærre imellem puds og ydervæg.
Skal det bankes af.. og dampspærre fjernes så i står med rå væg.
Da dampspærre max må ligge 1/3del inden i isolering fra den varme side af
Det vil høre under samme kategori, i mine øjne.


Opbygning af en skalvægge.
Kan gøre på mange måder. men mange forskellige valg af materialer Den metode jeg normal vælger alt efter tykkelse.
Jeg bygger gerne en skalvægge op med skillerumslægte OSB plader og gips. på grund af prisen
Men i princippet den samme dette tilfælde 93mm skalvæg

1#  Klare gøring af ydervæg.
2# Klare gøring af loft, søge for at der er plads til skellet kan komme så lang op i konstruktionen som muligt helst
  • op til Spærfoden/Gulvstørre 
  • så eventuelt sammen føring af dampspærre muligt. og mindske kuldebruger så meget som mulig
3#  Bundrem til skelettet skruers fast 70mm ude af væggen oven på 10mm klodser/kiler med en afstand 
  • 40 - 50cm
  • Toprem skruers fast direkte i Spærfoden/Gulvstørre
4#  Placere stolperne med en afstand 40.6cm
  • skruer alle stolper fast i ydervæggen Med karmskruer for at give den færdige væg stivhed.
  • Hvis mursten/beton 2 karmskruer med en afstand på 80 cm. direkte ind i den gamle ydervæg.
  • I Lecavægge og gasbeton skal skruerne godt stykke ind i væggen i en 45* vinkel da de elles vil trække sig ud.
  • Dette giver en høj stivhed i væggen og man undgår en skæv væg, hvis man.
5#  Få elektrikerne til at trække hans kabler.
6#  Stop isolering bag alle stolper og ved Bundrem/Toprem. så man har fjernet alle kuldebroer
  • Man kan også bruge PU skum til dette da det Ofte er hurtigere Men koster    
  • Selvfølgelige den smule ekstra Skær overskyede isolering. så det er let at isoler rasten
7#  Isoler alle felter i skellet. Jeg anbefaler Isover K34 da jeg synds den er behagelig at arbejde med
  • den lugter beder and en Isover K37 og den klør meget mindre.
  • Andre typer mineraluld er selvfølgelige også veleget. da dette er en smag sag.
8#  Montering af 10mm OSB plader med almindelige 32mm gipsskruer.  
  • Hvis hjørne bliver lavet som hvis i den skitsen jeg har lagt ved. så vil hjørne aldrig revne eller flække   
  • som man ofte ser, hvis de ikke er fikseret ordentligt.
  • PS: brug ikke de gipsskruer der Sort malet, da de "SKRIGER" når de bliver skruet igennem OSB plader
9#  Montering af Dampspærre. efter de anvisninger omkring dampspærre. Lim dampspærre hele vejen rundt.
  • Mod Loft konstriktionen tape den sammen med eventuelt gamle dampspærre.  
10# Montering af gipsplader.
#------------------#
Som sagt der er mange måde at opbygge en væg på. Dette er kun en løsning
på en skalvæg

Ja jeg undskylder for den lange besked
Da jeg ikke gode til at give simple svar

                                             

Det må jeg sku nok sige! Tak for grundig gennemgang! 

"Ja jeg undskylder for den lange besked
Da jeg ikke gode til at give simple svar"

alt forladt, "giv en mand en fisk og han har mad til en dag, lær en mand at fiske og har mad til en livstid" 

jeg har undersøgt sagen nærmere, den plast membran der ses under væggen er den der lå som fugt/radon spærre i mellem grus og beton der er ført op i væggen under den indvendige lecabeton væg, så ingen dampspærre i vægkonstruktionen. 

Min plan er, når gulvet er støbt og hærdet, at få renset de eksisterende vægge ned, samt åbne loftet så jeg kan se hvad der er ovenover og få fæstnet væggen til spær. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også