Luftkøling.

Hvorfor bruger man ikke luftkølede motor i både?? det må være en fordel at have så få "ekstra huller" i skroget som muligt.

henrik1

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal suge store mængder luft ind til motoren for at køle den. Og da motoren oftest er gemt dybt mede i bunden kan det blive besværligt.

Men det er da set at der anvendes luftkølede motorer.

Fx mener jeg at en del små lysmaskiner er luftkølede. Og de findes i et hvert lidt større skib.

MVH Njord
der er jo det ved luftkøling at der kræves megen kold luft til køling, men hvad værre er , hvor gør man af den varme luft ?. Desuden dæmper en vandkølet motors vandkammer, vibrationer og støj, og så får man som regel sin udstødning kølet af og støjdæmpet.

Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg bruger selv en luftkølet motor og er meget glad for det. Som det vist fremgår af min profil, så bor jeg på Grønland, og der skal jeg hilse og sige at det er en kold fornøjelse at sidde stille i en lille, halvåben båd i måske en halv snes timer i træk. Derfor har jeg indrettet min båd således at jeg udnytter alle 3/3 af energiomsætningen:

1/3 mekanisk energi til fremdrift

1/3 er 5 kW varmluft lige i numsen på kaptajnen

1/3 er udstødningen hvor jeg har lavet ekspansionkammeret således at det fungerer som et lille komfur, hvorfra der ofte kommer en mild duft af stegte pølser eller tagliatelli con gorgonzola...

Hertil kommer, at det er langt mere driftsikkert (kan ikke fryse og er meget enklere) og det er billigere.
-----------------------------------------------------
Ulemperne er, at det er svært, omend muligt at lyddæmpe motoren med hensyn til slagstøjen (højtrykspumpe(r), ventiler etc.), samt at man får en meget varm udstødning, typisk 4-500 degC ved fuld effekt; men som sagt mener nogle af os freaks, at det bare er lykken ved passende design i halv- og helåbne småbåde i arktiske områder.

Hilsen
SørenB
Hej !

Honda har for en del år siden lavet nogle små stationærer motorer der også kunne indstaleres i joller. der er dog som andre skriver en del minusser ved luftkølede motorer.
Jeg har været med til at indstalerer flere Honda motorer i joller hvor så selve motorkassen stort set bare var en trådkasse så ingen fik fingrene i klemme ved koblingen, eller brændte sig på udstødningen.
Jeg har selv haft en Kosør pram med en sød lille Disella stationær motor som blev produkceret i halvtresserne. den ydede 1 Hk.
Jeg ved også at Perkins laver store motorer der er luftkølet også indenbords diesel motorer, disse er dog langtsom gående hvorfor de ikke har det samme store behov for masser af luft.

V.h. Håndværkeren
Jeg synes, at minusserne er blevet fremhævet for meget, der er som nævnt også nogle meget store fordele ved luftkøling, en der ikke er blevet nævnt er, at hvis man sejler i tæt is og kommer op at ride på en isfod, så kan man let komme ud for at søvandsindtaget kommer over vandet på et tidspunkt hvor man har brug for fulde omdrejninger på en skrue, der kun delvis er i vand.

En anden ikke nævnt fordel er også, at de hurtigere når fuld arbejdstemperatur.

Så passer det heller ikke, at de luftkølede motorer støjer mere end de vandkølede, de gør det kun fordi de er sværere at pakke ind, ikke fordi de støjer mere i sig selv. Man kan faktisk vise, at for en given effekt, størrelse og vægt kan de luftkølede motorer laves mere støjsvage end de vandkølede. Udviklingen er bare ikke gået den vej.

Hilsen
Sørenb
Annonce
En anden ikke uvæsentlig fordel er også at man undgår tærring.

MVH Njord
Det er smag og behag om man vil have med luft eller vand. Der finder også store luftkølet motor så som Deutz i kontainerskibe og det funger også perfekt med luftkøling, nu er det sådan at man efter hånden har mange års erfaring i at bygge motor hvad enten det drejer sig om luft eller ferskvand som bliver nedkølet af saltvand eller det sker med oliekøler eller rent saltvand, det med tæringen er værst for saltvandskølet motor. Hvis man der i mod har med ferskvandskøling som render inde i en gris som bliver nedkølet af saltvand, så er det en klar fordel at man om vinteren lader en del kølervæske og en del ferskvand rende igennem det rene salvvandskøling-systen så har man behandlet med tæring fra saltens side.
Det med den lidt hurtiger opnået arbejdstempratur på luftkøling i forhold til vand, det kommer kun and på om ens thermostat er i orden og slutter til i lukket tilstand, sådan er motor lavet i dag for at mindske slidet, ellers ville alle bilmotor jo også være luftkølet hvad enten det er to eller fire-takt diesel eller benzinmotor.
Det er nu heller ikke så sjældent at støde på to-takts dieselmotor i støre udgaver. Alpha har været meget kendt.
Hvad med fordampningskøling? Det bruges åbenbart ikke mere, men Deutz lavede en-cylindrede dieseler i 30-erne. Her i landet blev nogle af dem brugt i tørvemoserne og på gårdene.
Koba
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis