Trækning/isolering af pax rør til VP

Jeg er ved at trække rør til jordvarmepumpe (28mm til frem/retur og 22mm til varmt/koldt vand) - de skal trækkes i skunk dvs. op gennem loftet i bryggers og ca. 10 meter ud til garage, hvor VP skal stå. Har overvejet "stift" rør, men det kan ikke lade gøre at få på plads i skunk. Så derfor pex.

Jeg er kommet lidt i tvivl om følgende:

  1. Jeg forventer at trække pex rør (Indbyrdes afstand mellem rør 5-10cm )ovenpå spær fod og lægge 15-20cm. papiruldsgranulat ovenpå rør. Det burde være nok til isolerings klasse 6.  Der er i forvejen fyldt op med papiruld op til til overkant spærfod. Hvis jeg monterer rør på spær med rør holdere, skal jeg så forvente at der kan "vandre" kulde fra spærfod op i pex rør? Bør jeg evt. sætte noget hårdt isolerings materiale mellem spær og rør holder? Har noget 20mm Wedi plade liggende - som skulle være isolerende.
  2.  Jeg har fået at vide, at det er vigtigt at pex rør på ingen måde må "hænge" mellem spær (for at undgå luft lommer) Er det en udfordring, hvad der er ca. 80cm. mellem spær? Hvis pkt. 1 ikke er et problem, kunne jeg evt. sætter nogle forskallingsbrædder på tværs ovenpå spær, og så fastgøre rør til disse. Så er de i hvertfald vandrette.
  3. Bør jeg vælge rør-i-rør eller? Tænker at jeg nok ikke skal forvente at kunne trække et nyt 28mm pex, hvis det bliver utæt. Men jeg undgår formentlig vandskade hvis der er "yder" rør.
  4. Sidste men ikke mindst - er jeg blevet anbefalet at sætte udluftning på frem og retur. Sætter jeg så bare et t-stykke på (et sted hvor jeg kan komme til) og så evt. en stump pex på 15-20cm. + en automat udlufter. Og lader automat udlufter lige stikke op over isolering.?
Pft. Michael
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke lade alle rørene ligge med 5 - 10 cm afstand. De 3 varme ville jeg stripse sammen med et tyndt metalrør, så du ikke hænger. De kan så ligge må spær. Den kolde ville jeg give rørskåle og lade hænge lige som den vil men de  10 cm væk fra de varme. 
T stykke med automat udlufter skal kun være på frem og retur. Det kan laves som du bekriver, med skal være tilgængelig. Det kan være lige inden for en skunk lem. 
Når jeg vil lægge både frem og retur sammen så er det fordi det ikke betyder noget som helst at det overføres lidt varme fra den ene til den anden når vi taler om varmepumpe. Og din varme brugsvand vil så hurtig være lun når du skal bruge det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja rør i rør på sådan en måde at man opdager eventuel vandspild under t stykke og udlufter uden at det giver den store bygnings skade,
Om det skal være en bakke / spand under med afløbs slange ned igennem loft eller noget andet det kan jeg ikke se herfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis