Gulvvarme virker ikke på direkte fjernvarme

Hej Alle

Vi har direkte fjernvarme på en HS Term IBF 100 anlæg.
Alt har virket upåklædeligt radiator, gulvarm i bad, gulvvarme i køkkenet og gulvvarm i bryggers.
For 3 uger siden har vi mistede effekten på vores varm gulvvarm på to sløjfer (køkkenet og bryggers), dette uden jeg ved hvorfor, dog har vi haft renovering på fjernvarme i området. Dette er sket før uden at jeg har gjort noget ved det, og kom til sig selv igen, men nu at vejret er kold kan vi mærke at vi har mistede varmen fra gulvet i bryggers og køkkenet, hvilket giver en ujævn varmefordeling i huset.

Jeg har prøvet følgende uden held
- Lufte de to sløjfer ud (to små skruer på fremløb).
- Tag termostater ud og motionere split på returløb.
- Skrue split under termostaten ud og trukket ned for at se om der var tryk på, det var det uden luft.
- Skrue helt op for gulvvarmen.
- Åbne alle haner på anlægget.
- Lukke for det ene hane på fremløb Så den tvinger varmen igennem varmtvandsbeholder.
- Lukke for det ene hane på fremløb så det tvinger varmen i radiator og gulv inden den går til varmtvandsbeholder.
- Skrue helt op for alle radiatorer og gulvvarm i bad, de virker super godt.

Håber der er nogle klog holder herinde der kan hjælpe 😀🤞
Ps: Jeg er ikke en varmmester og dette er mit første indlæg så bærer med mig hvis detaljerne er mangelfuld 😊
Hilsen, Udi
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke at det er luft i gulvvarmesløjfen der er synderen. Lige over mærkaterne med køkken og gang sidder der en reguleringsventil (2 stk. i alt). Skru “dækslet” i toppen af ( der kommer næsten ingen vand). Under dækslet sidder en reguleringsskrue. Få helt styr på hvordan kærven i skruen vender - evt. et billede. Luk så helt op for reguleringsskruen, og hold øje med hvor meget du åbner (f.eks. 3,5 omdrejninger). Luk så også helt op for termostatventilen til gulvvarmesløjfen. Det skulle give fuldt gennemløb i gulvkredsen og skylle luftlommen ud. Når der så kommer varmt vand ud i returløbet fra gulvvarmeslangen skruer du reguleringsventilen tilbage til udgangsstilling og indstillet termostatventilen igen.

Søren O
Ja det er de dækslerne ved de sorte pile du skal skrue af.

Søren O
Du er da SÅ genialt Søren👍👍👍, gjort hvad du sagde og skal lov for at der kom gennemstrøm i de to kreds. Nu er der også helt varm rør ved termostaten når den er helt åben. det tolker jeg på at det varmt flyder igennem slangerne. Har skruet skurene på plads igen og termostater på 4 og kan se at retur temperaturen falder. Det må nok lige have nogle timer før det mærkes på gulv temperaturen 🤞
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis