Korrespondance med tre stikkontakter

Jeg har købt hus med en lampe med tre stikkontakter. Hvis stikkontakt A er slukket, så virker B og C fint. Hvis B og C er slukket, så virker A slet ikke. Hvis lyset er tændt og jeg slukker på A, så virker B og C ikke.
Jeg har ikke pillet ved noget selv, men har åbnet A for at tage et billede i håb om at det med jeres hjælp er noget jeg nemt kan fixe☺️
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første er en stikkontakt noget man sætter en stikprop ind i. Det du har er afbrydere.
 
Du har en korrespondance tænding med krydsnings afbryder indsat.
Korrespondance findes i 2 udgaver (A og B) og man kan ikke ud fra dit billede se om det er den ene eller den anden.
Jeg vil råde dig til at få fat i en elektriker, da det nok er en af de mest komplicerede tændinger der kan laves, og ud dit spørgsmål tyder det ikke på du har den store forståelse af elektricitet.  

Prøv at google " Korrespondance med krydsningsafbryder". Hvis de tegninger der kommer frem ikke siger dig noget, så skal du ringe efter en der ved hvad han har med at gøre.  
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er ikke den store elektriker nej, så Pinkhenrik har nok ret☺️ 

S. Fabian: Her er et par billeder af de to andre kontakter.

Det må være korrespondance A med krydsningsafbryder.

For mig ligner det fejlmontering ved krydsningsafbryderen, men jeg kan ikke ordentlig se symbolerne bag på. Så andre må lige verificere eller jeg skal have flere billeder af krydsningsafbryderen.

Billede 2 er korrespondanceafbryder, hvor fasen kommer ind. Rød og grøn går videre.

Billede 3 er korrespondanceafbryder, hvor lampen er tilsluttet. Brun og sort går videre.

Billede 1 er krydsningsafbryder, hvor (så vidt jeg kan se) brun og grøn går på omskifter ind, og rød og sort på omskifter ud. Jeg vil mene, at brun og rød ELLER grøn og sort skal byttes.
Jeg har en korrespondance-soduko mere. 
Her her det helt tosset: Jeg kan styre loftlyset med støvsugeren, men ikke få støvsugeren til at støvsuge.
Du kan flytte den sorte leder ned til stikkontakten rundt indtil du finder fasen. På en B-korrespondance ligger den enten på den gule eller den sorte. På A-korrespondance ligger fasen på den røde (men forefindes kun i den ene ende af korrespondancen) 
Har du en pol-søger eller et multimeter? Ville være rart du kunne måle dig frem til fasen & nullen, istedet for at vi bare eksperimenterer. 
Kan det passe kun de to i cirklen er 0?
Nej det kan ikke passe. Der er ingen forbindelser i hullerne i cirklen. Bagpladen er en standart plade til brug i flere afbrydere. Du skal i øvrigt slet ikke have en nul u en korrespondanceafbryder.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis