Frostfrit orangeri

Jeg går og planlægger at lave et orangeri på 40 - 50 m2. Til sider og gavl bruger jeg termovinduer, nogle er 3-lags, andre 2-lags. Til tag køber jeg termoplast, enten 10 eller 16 mm. Gulv og fundament isoleres med - tror jeg - 300 mm flamingo. Hvordan holder man bedst sådan et hus frostfrit? Jeg har tænkt på 3 muligheder. 1: Petroleumsovn, kan de fås med termostat? 2: Luft til luft varmepumpe. 3: Og nu kommer vi til den besværlige løsning. Sorte varmeslanger ført op under taget, og ned i en varmeveksler/varmelager under gulvet. Varmeslanger fra varmeveksler, og lagt under gulvet som gulvvarme. Begge kredse med cirkulationspumper.
Eller der er selvfølgelig også andre metoder. Hvordan kan jeg bedst holde mit orangeri frostfrit?

Mvh Jens West Hansen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luft til luft VP er nok den bedste mulighed , med det kan koster mange penge at holde det frostfrit , alt efter hvor kold vinteren  er .
Hvorfra kommer varmen i det her system "Sorte varmeslanger ført op under taget, og ned i en varmeveksler/varmelager under gulvet. Varmeslanger fra varmeveksler, og lagt under gulvet som gulvvarme. Begge kredse med cirkulationspumper. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har et moderat isoleret ca 20 m2 værksted der holdes frostfrit aht maling og visse planter der overvintrer derinde.
Det opvarmes om vinteren af en fryser, et køleskab (der tilsammen ikke kunne holde rummet frostfrit førhen), samt nu en lille gammel elradiator der er sat til minimum temp hvilket gør at temp ikke går under 7-8 grader.
Radiatoren har de seneste to vintre brugt for under 500,- strøm pr sæson.
Kender ikke denne vinters forbrug da jeg ikke monterede måleren ved “sæsonstart”.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også