Indstilling af luft-til-vand varmepumpe

Jeg synes, at strømforbruget på vores Vølund-luft-til-vand varmepumpe er lige højt nok. Så jeg har forsøgt at læse mig frem til at justere. Bl.a. har jeg læst, at indstillingen til at starte med skal foretages således:

1. Åbn alle termostater i huset på fuld knald
2. Indstil varmekurven på styreenheden
3. Vent til temperaturen i det rum, der skal være varmest, er stabil (fx 20 grader)
4. Skru ned på termostater, hvor der skal være køligere

Punkt 2-3 skal nok gentages i nogle omgange for at ramme rigtigt, tænker jeg.

Men er ovenstående korrekt? For det gjorde vores installatør overhovedet ikke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Det er sådan cirka sådan jeg har gjort, omend det ikke var sådan det skred frem… Men resultatet er magen til

Så i stue og arbejdsrum står termostater piv åben, og i udvalgte rum e.g. Soveværelse står de på 19 grader

På Varmepumpen er varmekurven sat til 40, og så der kodet er program der skruer lidt op og ned for ønsket komfort temperatur. Meste af dagen til 21 grader og på kogespids (17-21) står den til 17grader. Har endvidere sat den til kun at lave varmt vand om natten i de billige timer - det har samlet hjulpet en del på forbruget og på gennemsnits pris på strømmen. Helt godt er det ikke… men vil tro jeg har skåret det 15-20% ned 

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hej Lars

Tak for svar. Det lyder rigtig fornuftigt. Har også læst et andet sted, at det kan være bedre netop at skrue ned for temperaturen fx mellem 17-21 i stedet for at slukke helt (hvilket også skulle kræve en noget større buffertank).

Er det til at mærke på temperaturen indenfor, at du skruer ned mellem 17-21?

Og ift kun at lave varmt vand om natten: Hvor stor varmtvandsbeholder har du, og hvor mange er I i husstanden? Jeg synes nemlig også den del lyder smart, men ved ikke lige, om det er tilstrækkeligt med vires 200 L beholder og to voksne plus to børn.
Du skriver at du indstiller efter det rum som skal være varmest. Det er også delvis rigtig. Men det kan også være efter et større rum med en lidt for lille radiator. Altså hvis du fryser et eller andet sted så må der skrues lidt op, og de andre rum må så selv regulere temperatur. 
Eller sagt på en anden måde, du kan ikke stille radiator termostater højere end maks. Så det er kun muligt at skrue ned efter den indstillings princip. 
Det med varmvand opvarmning der hvor der er størst sandsynlighed for billig strøm er da værd at prøve. Så må du jo se om du skal skydes eller hænges   Hvis vandet bliver koldt en gang imellem til slut i badet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad har du af fremløbstemperatur?
Har du kun radiatorer eller også gulvvarme?
Høj fremløbstemperatur, ca. 45° eller mere, er også = højt energiforbrug.
Hvordan kører cirkulationspumpen, lavt flow/høj fremløb, eller højt flow/lav fremløb?
På de nyere cirkulationspumper kan man se flowet, i f.eks. m3/h?
Hvornår er huset bygget eller hvor godt er din klimaskærm isoleret?
Du skriver at dit strømforbrug er lige højt nok, men hvad er det i KWh?
Hej GHS

Tak for svar og uddybende spørgsmål.

Huset er fra 1900 og ikke voldsomt godt isoleret. De sidste 12 mdr er der brugt ca 8.500 kWh på de 267 kvadratmeter. Primære kilder er radiatorer - der er gulvvarme i entre og badeværelse (cirka 20 kvadratmeter).

Udedelen er en Vølund F2120 på 20 KW. Installatøren havde oprindeligt dimensioneret den til 16 KW, men havde den ikke på lager. Så de gav os en 20 KW i stedet og sagde, at kun var godt.

Fremløbstemperatur er 45 grader. Men alle vires termostater står mellem 2-3 for at holde ca 19-20 grader indendørs.

Cirkulationspumpe er sat til laveste indstilling og viser lige nu 0,6 m3/time.

Strømforbruget vil jeg egentlig gerne bare optimere og mistænker installatøren for ikke at have gjort det optimalt. Synes de 8.500 kWh må kunne gøres billigere - selvom det stadig er bedre og billigere end det gamle pillefyr, som stod her, da vi købte huset.
Annonce
Ved at hæve flowet på cirkulationspumpen og samtidig sænke fremløbstemperaturen kan du derved få en bedre COP værdi, mindre energiforbrug.
Med det energiforbrug du har er der gode muligheder for at nedsætte det, ved at optimerer på flere ting, ikke kun på indstillinger på Varmepumpen, det er nok det mindste du kan hente ved indstillinger på varmepumpen.

F.eks. dine radiatorer, de er formentlig dimensioneret til høj fremløbstemperatur, derved med et lavt overfladeareal i forhold til gulvareal. Jo højre radiator overfladeareal i forhold til gulvareal, jo lavere fremløbstemperatur kan du køre med, derved lavere energiforbrug.

I forhold til mit hus, bygget i 1968, optimalt/godt isoleret, hvor jeg har udskiftet radiatorerne til lavtemperaturer, således at forholdet nu er ca. 0,4m2 radiatorareal/m2 gulvareal. Huset har kun radiatorer.

Pt. med et flow på 0,8m3/h, fremløb på 31°, gennemsnit temp. på ca. 21°, ved udv. temp. på -0,5°, for opvarmning af 230m2 etageareal. I Dec. ved ca. -12° udv. var fremløbstemperaturen 34°.
 Før jeg udskiftede radiatorerne havde jeg en fremløbstemperatur på ca. 45°.
Efterhånden er vort energiforbrug kommet ned på 2365 KWh for året 2022. Opvarmningsform Vertikal jordvarme kombineret med 12,5 m2 solvarme.

Ved at optimer dit hus' isolering og radiatorer arealet, samt højt radiator flow/lav remløbstemperatur, burde du let kunne reducerer dit KWh forbrug med 25-30%.

Din VVS' har formentlig heller ikke påpeget at optimer husets klimaskærm, således at du kunne have en mindre størrelse varmepumpe.
Som lidt perspektiv har vi også en F2120, dog 12 kw. Vi opvarmer et hus på 220 kvm fra 1926, som jeg ville betragte som nogenlunde anstændigt isoleret for alderen. Jeg havde i øvrigt også en oplevelse af, at installatørerne bare smækkede varmepumpens indedel ind, hvor de lige havde fjernet den gamle Baxi, og så satte de varmekurven på nr. 9 uden at tænke alt for meget over det og sagde tak for i dag. 

Det første år havde vi et højt forbrug, og specielt i frostvejr stak det helt af. Året endte med 11.500 kwh til varme alene. Efter 2½ år er vi nu kommet ned på 8.500 kwh. Altså der hvor du er nu. Jeg er enig i, at det - i hvert fald lige nu - stadig er til den dyre side, men måske er der grænser for, hvad meget der er at komme efter?

Det der gav store problemer hos os var, at det gamle stokerfyr stod ude i en uisoleret stald, og rørene ind i huset var langt hen ad vejen ikke isolerede. Måske er det det samme hos dig? Den gamle ejer må have syntes, at træpiller var så billige, at det ikke kunne betale sig at gøre noget ved det. Men man kan jo rimelig nemt isolere sådan nogle rør, når bare man finder ud af, hvor de er henne. 
Derudover har vi haft problemer med ringe flow. Der er noget bypass-agtigt flere steder i systemet, der gør, at returvand har nemmere ved at blive genbrugt, end fremløb har ved at blive pumpet ind i systemet, og derfor fik vi ikke altid den fulde fremløbstemperatur. Der har vi fået nogle kuglehaner på, så det der bypass flow kan blive begrænset eller helt lukket. Det næste skridt tror jeg bliver at se på, om det kan give mening simpelthen at sætte en større cirkulationspumpe på derude. Lige nu har vi en alpha 2 pumpe med max på vist 20 w, og jeg har hørt, at nogen har god erfaring med at få en på 40 w i stedet. Men hvis du lige nu kører med lavt flow, er der måske også noget at vinde ved bare at køre med højere flow i den, du har?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis