Problemer efter elektriker har lavet mit el i køkken

Jeg har fået lavet nyt køkken og i den forbindelse også en del el. Ny tavle, nye indmuringsdåser, strøm til kogeplade osv. Det er endt i en lille tvist og jeg har brug for hjælp til at tyde vedhæftede billeder.


Baggrundshistorie
Tidligere havde jeg en bedre espressomaskine (ECM Classika) koblet til en afbryder. Den var tidligere fuldt funktionsdygtig. Efter elektriker har rodet med det kan pumpen køre, men varmelegeme slår ikke til. Sætter jeg fx en kogekedel, kaffekværn, en lampe eller andre "primitive" produkter til virker udtag (grisetryne) fint. Men ikke espressomaskinen. Jeg troede naturligvis at det var den, kørte den på værksted af flere omgange, men de sagde hver gang, at den virkede fint (hvilket også blev vist for mig). Til sidst foreslog de, at jeg skulle koble den til et helt andet sted i huset. Og sørme om ikke den kan køre og varme i min kælder og på 1. sal. Jeg skriver til elektrikeren om problemet. Han vil ikke i dialog men sender mig vedhæftede billeder som dokumentation for, at arbejdet er lavet korrekt.
Der er ingen særlige krav til espressomaskinen. Problemet er der både når jeg tilslutter uden jord (stikket lige i) og med jord (med Schuko-mellemled)

Jeg håber nogen kan forklare mig hvad der foregår. Hvad fortæller billederne? Hvordan håndterer jeg håndværkeren? Det korte af det lange er jo, at hans arbejde ikke har resulteret i det jeg har bestilt; et udtag der kan levere strøm til min espressomaskine.

På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv en espresso maskine. Min kan indstilles til at trække enten 10 eller 16a. På førstnævnte kan boiler og pumpe ikke køre samtidigt. På sidstnævnte kører alt på en gang. Kan det være det?
HrT skrev den 20-01-2023 22:04:34

Har selv en espresso maskine. Min kan indstilles til at trække enten 10 eller 16a. På førstnævnte kan boiler og pumpe ikke køre samtidigt. På sidstnævnte kører alt på en gang. Kan det være det?

Tak for input HrT.

Nej, min maskine er designet til at kunne plugges ind og er bygget i henhold til lavvoltsdirektiv 2014/35/EU og skulle virke ved 230 V, 50/60 Hz og trækker op til 1.000 Watt. Jeg skulle mene at en 10A sikring kan bære godt 2K watt, så det burde ikke være problemet

Jeg er ikke super stærk udi strøm og el, men gætter på, at din er en kraftig fætter der trækker over 3000 watt ved spidsbelastning. Min kan som sagt køre på udtag andre steder i huset som har en 10A sikring. De har introduceret 16A sikringer, men skulle det være en hindring?

Espresso-værkstedets teori er, at der er lidt spænding i jord (tror jeg nok han sagde), men jeg ved ikke...   

ev elmand skrev den 20-01-2023 22:38:15

De test billeder viser at alt er normalt.

Tak ev elmand. Det er jeg ikke i tvivl om. Ellers tænker jeg heller ikke, at elektrikeren vil sende det som dokumentation for, at der er et problem et andet sted.

Jeg står tilbage med et problem - jeg kan ikke strømforsyne min kaffemaskine som jeg kunne før. Med mindre jeg trækker en laaang forlængerledning fra et andet sted i huset. Opgaven var at lave el til et køkken hvor der står en espressomaskine.

Hvordan vil du foreslå, at jeg kommer i dialog med din fagkollega om en løsning?  

Jeg har ikke en løsning.
 Den med lidt spænding på jord har du selv argumenteret lidt imod.
Problemet er der både når jeg tilslutter uden jord (stikket lige i) og med jord (med Schuko-mellemled 
En kogekande er også på mere end 1000 W så det kan stikkontakt trække. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 20-01-2023 22:54:37

Jeg har ikke en løsning.
 Den med lidt spænding på jord har du selv argumenteret lidt imod.
Problemet er der både når jeg tilslutter uden jord (stikket lige i) og med jord (med Schuko-mellemled 
En kogekande er også på mere end 1000 W så det kan stikkontakt trække. 

Ja, ikke sandt? det skulle jeg også mene når jeg gætter. Som sagt taler jeg som den blinde om farverne, men testbillederne fortæller vel også, at der ikke er spænding på jorden?

Men som sagt er jeg stadig optaget af at få løst et konkret problem. Jeg er ikke optaget af måleresultater, ansvarsplacering, mv. Jeg vil bare gerne finde frem til en løsningsorienteret fagperson, som kan hjælpe mig til at få strømforsynet maskinen.

Tak for hjælpen til alle så vidt :-)  

Det burde vel egentlig ikke have nogen betydning, men kan der være byttet rundt på fase og Nul i "stikkontakten"
Det kan have betydning med  afledning til jord, hvis der er byttet rundt på fase og Nul...

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du poste et billede af maskinen OG netstikket.

Du skulle vel ikke have en varmeovn eller andet, som bruger samme antal Watt som din kaffemaskine, som du kan slutte til stikkontakten? Det ville være fint, om du ved at slutte til ved brug af et dobbeltstik kunne få en til at måle spændingen med et universalinstrument samtidig, så det kunne afgøres, om der er et spændingsfald ved et forbrug på størrelse med din kaffemaskine.


fase
Afslutning på historien 
Jeg fik lokket en elektriker i men bekendtskabskreds til at se på sagen og nuer det fikset. Noget var lavet "sjusket" i selve udtaget. Det konkrete løsning kan jeg desværre ikke gengive, men takker allefor bud og hjælp.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis