Hejsa.
Spørgsmål om installationskabler, vi snakker om et parcelhus med uudnyttet loftrum, 1,5mm2 installationskabler, mest 3 leder kabler, et par enkelte 5 leder. Alle kabler til alle stikudtag og lys i hele stueplanet (vi har kælder) kører i loftsrummet, oven på isoleringen. Alle kraftgruppe kabler er ført i kælderen, og kører op gennem etageadskillelsen hvor de skal bruges.
Anyway, ang. kablerne på loftet, jeg vil gerne sikre mig mod at de bliver for varme deroppe på loftet om sommeren. Rent belastningsmæssigt er det hele velbalanceret, så der er ca. lige stor belastning på alle faser.
1: Jeg er ganske sikker på at de kabler ikke må bundtes sammen mens de løber ned langs husets længderetning, pga. potentialet for varmeudvikling. Korrekt?
2: Vi har gitterspær, så jeg tænkte på at flytte dem op så de kører på tværs af mine spær, måske 40-50 cm under tagryggen, og så lade dem droppe ned der hvor de nu skal ned gennem loftet til et rum. Der er ca. 80 cm mellem de spær, så hvert kabel ville skulle have et frit spænd på den afstand, sat fast med bøjler på hvert spær mens de alle kører ned ad husets længderetning. Jeg ville så sørge for at der bliver holdt afstand mellem hvert kabel på en halv til en hel cm, så ingen kabler ligger helt op ad hinanden, og tillader dem alle at komme af med varmen.
Må man det? Eller skal jeg montere et bræt på tværs af de spær, og så fastgøre kablerne til brættet?
Her er et eksempel (ikke mit loft) med en streg som viser hvor jeg ville trække kablerne: