Installationskabler på loftet. I bundt eller ej? Frit spænd?

Hejsa.

Spørgsmål om installationskabler, vi snakker om et parcelhus med uudnyttet loftrum, 1,5mm2 installationskabler, mest 3 leder kabler, et par enkelte 5 leder. Alle kabler til alle stikudtag og lys i hele stueplanet (vi har kælder) kører i loftsrummet, oven på isoleringen. Alle kraftgruppe kabler er ført i kælderen, og kører op gennem etageadskillelsen hvor de skal bruges.
 Anyway, ang. kablerne på loftet, jeg vil gerne sikre mig mod at de bliver for varme deroppe på loftet om sommeren. Rent belastningsmæssigt er det hele velbalanceret, så der er ca. lige stor belastning på alle faser.

1: Jeg er ganske sikker på at de kabler ikke må bundtes sammen mens de løber ned langs husets længderetning, pga. potentialet for varmeudvikling. Korrekt?

2: Vi har gitterspær, så jeg tænkte på at flytte dem op så de kører på tværs af mine spær, måske 40-50 cm under tagryggen, og så lade dem droppe ned der hvor de nu skal ned gennem loftet til et rum. Der er ca. 80 cm mellem de spær, så hvert kabel ville skulle have et frit spænd på den afstand, sat fast med bøjler på hvert spær mens de alle kører ned ad husets længderetning. Jeg ville så sørge for at der bliver holdt afstand mellem hvert kabel på en halv til en hel cm, så ingen kabler ligger helt op ad hinanden, og tillader dem alle at komme af med varmen.
 Må man det? Eller skal jeg montere et bræt på tværs af de spær, og så fastgøre kablerne til brættet?
Her er et eksempel (ikke mit loft) med en streg som viser hvor jeg ville trække kablerne:

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart
karl smart
2044 2600/2700
Hvis de er(1,5 ¤) sikret med 10 A sikringer så lad dem dog ligge hvor de er , det er fuldt lovligt og forsvarligt ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jmuxoll
Jmuxoll Trådstarter
22
karl smart skrev den 20-01-2023 18:27:59

Hvis de er(1,5 ¤) sikret med 10 A sikringer så lad dem dog ligge hvor de er , det er fuldt lovligt og forsvarligt ..

Det er fordi de pt. ligger i et enkelt bundt henover isoleringen. Men de er alle korrekt sikret med 10A automatsikringer.

ev elmand
ev elmand
23490 7480
Der er overhovedet ingen problemer i at lade dem ligge som de gør nu. Det bliver på ingen måde bedre at have dem over spær hver for sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Jmuxoll
Jmuxoll Trådstarter
22
ev elmand skrev den 20-01-2023 22:48:44

Der er overhovedet ingen problemer i at lade dem ligge som de gør nu. Det bliver på ingen måde bedre at have dem over spær hver for sig. 

Takker. Så der sker ikke noget ved at de ligger stripset sammen i et bundt (varmeudvikling)?

Har ellers lige læst om en ændring i bekendtgørelsen fra 2020, hvor bundtning netop blev dømt som kritisabelt/potentielt farligt, hvorfor det netop blev fjernet som tilladt (den gamle 75% regel). Ændringen blev baseret på en test udført af Rambøl, hvor man havde samlet et bundt 1,5mm2 kabler, og målt temperaturen mellem kapperne med spænding på. Her blev kapperne over 100 grader, og det var med en omgivelsestemp. på 20 grader. Nu blev der godt nok sendt 20-30A og 400Vac gennem dem, hvilket jo aldrig ville ske i et alm. hus, dels pga. forsikringen på 10-13A, dels pga. at det jo er et alm. hus, hvilket gør den test urealistisk i mine øjne i forhold til virkeligheden (med mindre der er tale om en industriel/erhverv installation), men jeg kom alligevel til at tænke på min egen installation, hvor de netop ligger i et samlet stripset bundt, på et loft som om sommeren bliver pænt lunt, så jeg blev selvfølgelig ramt af nogle tanker om, om det nu også var smart. I USA feks., må man netop ikke bundte inst. kabler på den måde, maks. 3 i et bundt, af samme årsager. Så derfor jeg spørger.
ev elmand
ev elmand
23490 7480
Ja du har ret i mange af dine konklusioner. Der er heller ikke noget nyt i at man skal tage hensyn til både parallel føring samtidig belastning og rumtemperatur. Husk i USA har de 110 Volt med deraf dobbelt ampere for det samme forbrug. Altså en forværret situation i forhold til det vi taler om her.  
 I industri f.eks. eller ved elvarme installation kan man komme ud for en konstant større strøm i flere kabler samtidig end de 75 %. Tænk f.eks. på en række lysarmaturer som er tændt hele dagen. 
Men i almindelig husinstallation er det helt utænkelig. Så vidt jeg ved så er 75 % reglen ikke afskaffet, men den gælder bare ikke længere automatisk for privat boliger. 
De 10 A er i øvrigt væsentlig under det som en 1,5 mm2 leder kan tåle at trække. Men for at holde en sikkerheds margin og fordi sikringer kan trække en væsentlig større strøm i længere tid så er grænsen sat til 10 A. De 13 A gælder heller ikke længere automatisk, men igen kan beregninger vise at det er ok. 
Skal du gøre et eller andet godt og er det nemt at komme til så klip stripsene over så kabler ligger lidt fladt ned på isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jmuxoll
Jmuxoll Trådstarter
22
Mange tak for dine tanker Erik, jeg er langt mere rolig nu. Du ved, jeg faldt bare over en dansk artikel omkring dette, og tænkte straks på min egen installation. Det har kørt uden problemer i 3 år, og jeg har lige været oppe og tjekke alle kablerne for evt. skader, og de ser ligeså nye ud som den dag de blev lagt. Jeg har en smart-monitor ting siddende i mine hovedtavler, så jeg kan måle real time hvad forbruget er. Højeste belastning målte jeg juleaften ‘22, og det var ca. 4000w pr. fase, herfra skal trækkes kogeplader og ovne, da disses kabler er trukket i kælderen for sig selv, så de er slet ikke påvirket af klimaet på loftet. Så der har måske været 1500w samlet træk i bundtet på loftet. Og det var med al lys tændt i hele huset, 3x TV osv. tændt. Så du har nok helt ret i, at der i gen problemer er i den måde det ligger på nu.

Tak for dine tanker, god weekend :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)