Bør jeg grave kældergulvet op ved totalrenovering og hvilken min iso. tykkelse

Hej
Billedet er fra før jeg lavede terrændæk. Har en kælder i huset der måler ca 3.5x3.5m og havde en højde på ca 180cm med det gamle dæk (der nu er væk).
Fremadrettet skal den bruges til eltavle, varmeinstallationer og måske opbevaring af f.eks. vin eller lign.
I bunden af kælderen er der et afløb til kloakken. Betongulv med flere revner. Den er tør.
Jeg ved jo ikke hvor langt ned fundamentet går og derfor ikke helt hvor langt jeg kan komme ned før der skal understøbes ifm nyt terrændæk - hvad tror i man kan forvente (huset er fra 1887)
Hvis gulvet skal op skal det være nu inden der kommer nyt etagedæk henover. Så kunne jeg banke betonen op og lave ny isolering under - hvor meget skal der til som min for at have en effekt på at gulvet holdes tørt fremadrettet?
Er der nogen der har lignende erfaringer?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok ikke regne med at sokkel er længere end til underkant kælder gulv. Eller måske 10 cm under. 
Mht. fugtig gulv har det ikke ret meget betydning med isolering. Det er mere hvor højeste grundvandsstand  er og hvor dybt din klok ligger udenfor. Du kan jo ikke kommer under kloak højde da du stadig skal have afløb. 
Og så alligevel det kan man godt. mit kældergulv ligge ca. 50 cm under kloakhøjde. Det betyder så at drænvand og eventuel vandspild i kælder skal pumpes op i kloakken. Men det er ikke at anbefale når du alligevel ikke vil færdes dernede med tøjvask osv. 
Så undersøgelse af kloak kote, er da første punkt. Er det langt nede kan du hugge et mindre hul ude ved sokkel til en prøve gravning. Hvis du der graver meget langt ned og lader det stå i et par dage så kan du se om der kommer vand i hullet. Du kan naturligvis også se bunden på sokkel. Der er ingen risiko ved at grave ned i godt en skovls bredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svaret. Går og venter på kloakmesteren undersøger kloakniveau nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis