Gipsplader på eksisterende træloft

Hej
Jeg har sat gipsplader på eksisterende træloft i stue etagen, hvor jeg har sikret træloftet med skruer inden.

Snart skal jeg starte med 1. Etage

Mit spørgsmål er:
Kan man sætte gipsplader op direkte på som jeg har gjort i stue etagen? 
Vil fugten trænge igennem skruehuller eller vil spartling være nok til at tætne det?

På forhånd tak 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fugt vil sikkert ikke trække igennem specielt ved skrue huller. Der skal helst ikke være fugt overhovedet der, det kan gipsplader ikke holde til.  
Jeg ville nu gøre det ordentlig ved at pille træbeklædning ned og så sikre en ordentlig dampspærre, samt eventuel ekstra isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik 

Tak for dit svar.
Det er ikke et vådrum eller et rum med fugtproblemer men jeg har læst at mange bekymre sig for det fugt der er i et normalt rum fra sved, fug man ånder ud, damp osv.

Loftet er lavt i forvejen og med ekstra lægter og 2 lags gips vil der forsvinde noget af højden. 

Men hvis det er nødvendig at fjerne dem så må jeg nøjes med at male dem og lever med dem
 
Som jeg forstår det så vil du bruge træloftet som forskalling for gips? Formoder at der er dampspærre over loftet. Så ville jeg (det er uden garanti) skrue træloftet extra fast  sætte en ny dampspærre og sørge for at gipsskruerne er så lange at de gennemhuller den gamle over træloftet. Alle gipsskruer skal sættes ca midt i et træbræt. Så vil den nye dampspærre blive klemt i under gipsen og den gamle blive gennemhullet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg mener ikke at skruer gennemhuller nogen dampspærre. Hvis det er plast folie vil det smyge sig omkring skruen. Er det derimod alucraft er det sikkert utæt alligevel.
Jeg forstår ikke lige det med højde. Når træloft tages ned, så opsættes ny forskalling imellem hvor det er nødvendig for at det passer. Så bruger man  12 mm fibergips med retkant. Så får du samme lofthøjde som det nuværende. 
Der kommer ikke fugt i selve loft beklædning. Det er heller ikke sved m.m. der danner fugten. Det er simpelthen den varme luft som møder det kolde et sted oppe i isolering eller direkte under tagfladen. Så kondenserer luften og der dannes fugt.
Det er det samme der sker på enkelt vinduesglas og som man også ser på kolde briller som kommer ind i varmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For mig er det ret klart at hvis der ligger en dampspærre med isolering over så vil en skrue lave nok hul til at det ikke er noget problem at der er to dampspære med 19mm mellemrum. Men det kan jo anskues forskelligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som jeg  ser det så kan du bare bruge listeloftet som forskalling.  Hvis elmanden har ret er det jo bare at skrue gipsen op. Efter at ha sikret listeloftet  extra. Hvis du tænker at den gamle dampspærre nok bliver perforetet så gør som jeg beskriver.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også