Efterisolerings spørgsmål

Jeg overvejer at efterisolere. Har 175mm i dag med gammel Rockwool. Det ligger ikke vildt jævnt eller godt. Nedenunder er der en stedvis utæt original (‘70er) dampspærre.

Jeg kan ud fra energirapporten se, at jeg kan indtjene isoleringen på 10 år ved at have totalt set 300mm.

Det er dog uklart, om det eksisterende skal væk først eller om ny isolering vil kunne fylde de hulrum/revner, der er i nuværende isolering.

Jeg har hævet opbevaringsdelene af gangbroen og klargjort gangbro til at blive hævet. Jeg har også sikret mig at eksisterende samlingsdåser mv kan løftes op over isoleringen. Eneste der mangler er materialestop ved tagfod. Nuværende passer med nuværende niveau isolering.

Hvordan finder jeg ud af, om eksisterede isolering skal væk? Med en utæt dampspærre er papiruld vel at foretrække, men kan det betale sig at selv sprede det ud?

Og kan det virkeligt betale sig at efterisolere, når jeg ellers fyrer med træpiller og med normalpriser vil ligge på en 15k pr år i træpilleudgift med nuværende priser? Huset opleves ikke koldt eller med træk, tværtimod er rummet, hvor vores pilleovn med vandtilslutning står, nærmest for varmt.

Gode inputs modtages med taknemmelighed 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg gå efter din mavefornemmelse. Hvis i har det godt i huset og i ikke synes udgifter til varme er dyrt ville jeg måske overveje om det er det rigtige at gøre. Hvis dampspærren (alukraften nok) er utæt, som den sikkert er fordi man byggede ikke huse tæt den gang, så kan det gøre mere skade end gavn at isolere 300 mm fordi fugten der trænger igennem har svært ved at komme væk. 

Jeg har også et 70'er hus og valgte ikke at yderisolere. Jeg har p.t. 200 mm isolering og med el-varme / brænedovn ville jeg kun spare 300 kr om året på efterisolering, 

Jeg har i stedet valgt at gøre indsats for indtrægning af vind og blæst. Fx, ved installation af vindspærre i gavlene, som der ikke var ved huset, og installation af nye vinduer (specielt ovenlysvinduer). Det synes jeg hat gjort mere i forhold til varmen =).

Isolering, med mindre rockwoolen er blevet sort / vådt, behøver ikke udskiftes. Men det kan det være godt at dække hullerne med manglede isolering ud. Samt tjek for ventilation mellem tag og isolering.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 18-01-2023 11:12:12

Personligt ville jeg gå efter din mavefornemmelse. Hvis i har det godt i huset og i ikke synes udgifter til varme er dyrt ville jeg måske overveje om det er det rigtige at gøre. Hvis dampspærren (alukraften nok) er utæt, som den sikkert er fordi man byggede ikke huse tæt den gang, så kan det gøre mere skade end gavn at isolere 300 mm fordi fugten der trænger igennem har svært ved at komme væk.

Jeg har også et 70'er hus og valgte ikke at yderisolere. Jeg har p.t. 200 mm isolering og med el-varme / brænedovn ville jeg kun spare 300 kr om året på efterisolering,

Jeg har i stedet valgt at gøre indsats for indtrægning af vind og blæst. Fx, ved installation af vindspærre i gavlene, som der ikke var ved huset, og installation af nye vinduer (specielt ovenlysvinduer). Det synes jeg hat gjort mere i forhold til varmen =).

Isolering, med mindre rockwoolen er blevet sort / vådt, behøver ikke udskiftes. Men det kan det være godt at dække hullerne med manglede isolering ud. Samt tjek for ventilation mellem tag og isolering.


 Jeg har faktisk måtte øge ventilationen for at modvirke fugt / kondens på loftet. Det forestiller jeg mig negativt påvirker isoleringsevnen. Altså jo mere vind, jo koldere luft. 

Men ja, det kan gøre mere skade end gavn at efterisolere hvis det gøres forkert 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis