Skifte fra HFI til HPFI

Kan man umiddelbart udskifte et gammelt LK-NES HFI relæ med et HPFI relæ. Jeg tænker kan man løfte ledningerne ud af forskruninger, udskifte relæet og sætte ledningerne ned i det nye HPFI på samme terminaler.
Er målene de samme på begge typer relæer
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver " kan man" 
Ja elektriker kan umiddelbart udskifte relæer. Det er samme mål o g ledninger passer. Det er en meget farlig operation hvis man ikke gør det rigtig. Der er fuld knald på ledninger, hvis man ikke får afbrudt ved måler eller ude i kabelskab. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har skiftet sådan et relæ med strøm på   

Der lød et brag som fra et kanonslag og min spidstang blev flået ud af hånden på mig og et "lyn" gjorde at mine øjne føltes som om nogen havde taget et nærbillede af mig med blitz. Det hele gik så hurtigt at jeg ikke nåede at reagere overhovedet. Det skete da jeg skulle sætte det nye relæ fast på dinskinnen.
Min spidstang blev ved den lille kortslutning af 2 faser ca 1 cm kortere...25 ampere som forsikring er bestemt ingen spøg og jeg kan prise mig lykkelig for at det var nyt værktøj jeg arbejdede med, havde jeg fået den strøm igennem mig så var det slut...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, HFI-relæet sidder før sikringerne, så det er ikke noget man bør gøre selv.

Hvorfor vil du skifte fra HFI til HPFI?
Belært af svarene, holder jeg nallerne væk. Tak for svarene. Jeg spurgte fordi en elektriker pris på 3 - 4.000 forekommer mig lidt højt for unskiftning af to relæer. Relæpris plus en elektrikertime burde være mindre

jlund6 skrev den 18-01-2023 12:22:15

Belært af svarene, holder jeg nallerne væk. Tak for svarene. Jeg spurgte fordi en elektriker pris på 3 - 4.000 forekommer mig lidt højt for unskiftning af to relæer. Relæpris plus en elektrikertime burde være mindre

 Du skal regne med at relæerne skal fortrådes anderledes end de gamle, fordi til- og afgang er byttede i forhold til de gamle.  Det kan betyde, at der skal trækkes ny ledninger fra måleren til HPFI relæerne. Der skal afbrydes for tilgangen til gruppetavlen. Det kan ikke laves på en time. Du bor i hovedstaden, hvor priserne tit er større end andre steder.


fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2023 13:22:41

jlund6 skrev den 18-01-2023 12:22:15

Belært af svarene, holder jeg nallerne væk. Tak for svarene. Jeg spurgte fordi en elektriker pris på 3 - 4.000 forekommer mig lidt højt for unskiftning af to relæer. Relæpris plus en elektrikertime burde være mindre

 Du skal regne med at relæerne skal fortrådes anderledes end de gamle, fordi til- og afgang er byttede i forhold til de gamle.  Det kan betyde, at der skal trækkes ny ledninger fra måleren til HPFI relæerne. Der skal afbrydes for tilgangen til gruppetavlen. Det kan ikke laves på en time. Du bor i hovedstaden, hvor priserne tit er større end andre steder.

 Nej det passr ikke , det er det samme , på både hfi og hpfi .....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 18-01-2023 14:55:34

S. Fabrin skrev den 18-01-2023 13:22:41

jlund6 skrev den 18-01-2023 12:22:15

Belært af svarene, holder jeg nallerne væk. Tak for svarene. Jeg spurgte fordi en elektriker pris på 3 - 4.000 forekommer mig lidt højt for unskiftning af to relæer. Relæpris plus en elektrikertime burde være mindre

 Du skal regne med at relæerne skal fortrådes anderledes end de gamle, fordi til- og afgang er byttede i forhold til de gamle.  Det kan betyde, at der skal trækkes ny ledninger fra måleren til HPFI relæerne. Der skal afbrydes for tilgangen til gruppetavlen. Det kan ikke laves på en time. Du bor i hovedstaden, hvor priserne tit er større end andre steder.

 Nej det passr ikke , det er det samme , på både hfi og hpfi .....

Vi skulle have udskiftet nogle på mit tidligere arbejde, der var byttet om, så der skulle nye ledninger til, så somme tider kan det være nødvendigt.
Som jeg husker sad Nul i modsatte side..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Det ene af mine relæer er defekt, og så kan jeg lige så godt få skiftet begge. Der skulle også være større sikkerhed i hpfi i forhold til hfi, tror jeg.
Ja HPFI kan sikre selv om der er jævnstrøms afledning. Og det kan der meget nemt være ved f.eks. vaskemaskine motorer. Ligeledes er de ikke så sarte til at slå fra i tordenvejr. 
Inde i HFI er der en metal ring som alle ledere går igennem (sumstrøms transformator ) Den måler afvigelse på strømmen der komme ind og den som går retur. Det virker kun på vekselstrøm
Hvis der er stor jævnstrøms afledning slår relæet ikke fra, men den kan godt " fylde " sumstrøms transformator med magnetisme så den også er uvirksom overfor veksel fejlstrøm
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis