Træbeskyttelse til kompost

Hej alle

Jeg er ved at bygge nogle åbne kompostbeholdere. De bliver lavet af ubehandlet lærketræ - vi skal bruge komposten i køkkenhaven.

Jeg vil gerne forlænge levetiden på dem lidt ved at give dem noget træbeskyttelse. Men er der en særlige træbeskyttelse, der er god, når komposten netop skal bruges i bede med grøntsager?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er nej 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er nu ikke helt rigtig. Linolie han man bruge helt uden risiko. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Linolie er en magnet for mug og skimmel. Du kan se om du kan finde noget PE-plastfolie, og beklæde træet indvendigt med det. Ulempen ved folie er så, at skulle der komme fugt ind mellem træ og folie, så har fugten svært ved at komme væk igen, og det har træet heller ikke godt af.

Hellere leje end at bo på gaden.
Skal det være miljøvenligt, og det skal det vel når der skal dyrkes grøntsager, så kunne en mulighed være at brænde de flader der har jordkontakt med en blæselampe eller en ukrudtsbrænder så overfladen bliver forkullet, det er en ældgammel imprægnerings metode der allerede blev brugt af vikingerne når de byggede huse. (De havde nok ikke blæselamper, men lagde stolpeenderne i et bål før de nedgravede dem) når det virker, er det fordi mikroorganismerne der nedbryder træet ikke bryder sig om forkullet træ.
Annonce
Tak, det er faktisk en spændende ide. Jeg tror, jeg vil teste det af :-)
phillipvs skrev den 18-01-2023 19:57:08

Tak, det er faktisk en spændende ide. Jeg tror, jeg vil teste det af :-)

 Jeg har gjort det med nogle lærketræsstolper, de er blevet virkelig flotte! 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også