Gulvvarme i 70'er hus

Jeg overvejer at købe et hus, hvor der pt er gas og radiator til opvarmning. Planen er at få en luft til vand varmepumpe installeret,  men jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre at lave gulvvarme,  ude  at skulle til at lave nyt terrændæk. Jeg er med på at det vil være den bedste løsning, men det vil blive for dyrt og omfattende i dette hus. Kan man nøjes med at tage gulvet op, isolere det der nu er plads til,  og så ligge nogle gulvvarmeplader ovenpå?

Huset er fra 72 og energiklasse D. Jeg er i tvivl om det vil kunne varme huset godt nok op, med en lav fremløbstemperatur fra varmepumpen. Eller vil det være bedre at bruge de eksisterende radiatorer og så kører med højere fremløbstemperatur? 

Håber i kan hjælpe, da jeg er lidt rådvild 😃


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vurderingen kræver, at du finder ud af hvilken gulvkonstruktion der er der i forvejen?
Der er måske angivet noget i energimærket?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det her er hvad der står i energimærkningen - jeg ved ikke om det hjælper noget? 🙂

Gulv i bryggers, køkken, gang, værelser, stuer, flisegulv ved fordør, gæstetoilet og badeværelse er terrændæk udført
som betondæk isoleret med 50 mm isolering. Der er gulvvarme i flisegulv ved fordør, gæstetoilet og badeværelse.
Konstruktions- og isoleringsforhold er skønnet ud fra opførelsestidspunktet.
Du vil lave gulvvarme der, hvor der ikke er i forvejen?
Er det gulve på strøer i de rum?

Det er svært at vide.. varmetabet et større fra hhv. Sider og tag end nedad.. så vidt jeg ved, kræver det et velisoleret hus at opvarme med gulvvarme.. 
Er det det? Eller er der råd til at etablere det?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det var mest om andre havde erfaringer med at opvarme lignende huse med gulvvarme, uden at bryde betonlaget op. Jeg vil tro at det er på strøer, er det ikke mest almindeligt for den årgang? Om det bliver dyrere i opvarmning end radiator,  hvis der er en ny luft til vand varmepumpe. Og om evt der kan være noget med kuldebroer omkring vinduerne?

Håber at høre lidt om folks erfaringer 🙂
hej
jeg er gammel tømmermester og har et samarbejde med et nyt gulvvarmesystem, tror det vil være noget for dig,
så hvis det er du er interesseret vil jeg evt. godt bistå med noget indput (må jo ikke reklamere på denne side og
er ikke god til det med link) du kan træffe mig på 42315739.

Mvh/Br..... dan49

Annonce
Hvis der kun er 50 mm isolering, så mister du ret meget varme til muldvarpene. og det er tvivlsomt om du overhoved kan varme huset op. 
optimalt, banker du gulvet op og ligger de 400mm isolering som BBR vist siger i dag.. men det er selvfølgelig dyrt.. 
Alternativt udskifter alle eller nogen af dine radiatore til nogen beregnet til at kører lavere fremløb. 
Når der står terrændæk så er det helt sikkert beton gulve som så har 50 mm isolering under. 
Det er alt for lidt, ved gulvvarme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis