Skal vi vente på fjernvarme eller få en varmepumpe?

Hej

Vi skal i gang med en total renovering og skal have skiftet vores gamle Hess genvækst system ud med enten gulvvarme eller radiator varme.

Det nuværende system er baseret på gas og vi spekulerer i om det giver mening at få sat en luft til vand varmepumpe op samtidig eller om vi skal vente til fjernvarmen kommer.
Kommunen har skrevet at de regner med at færdiggøre fjernvarme udvidelsen i 2029-2030.

Hvad er jeres tanker?

Vores forbrug pt. er 2000m3 og boligen er 145kvm
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af prisen på fjernvarme. 7 år er længe at vente på noget der måske kommer.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 16-01-2023 21:54:56

Det afhænger af prisen på fjernvarme. 7 år er længe at vente på noget der måske kommer.

 Er lidt i tvivl om hvad vi skal kigge efter, men fandt denne her prisliste fra Helsingør kommune https://www.fh.dk/sites/www.fh.dk/files/media/document/Varme%20takstblad%202023.pdf

Hej,

Jeg ville overveje følgende:

- Kan det nuværende anlæg forventeligt holdes i drift indtil fjernvarmen kommer

- Kan forbruget af gas nedbringes ved at foretage mindre investeringer end en udskiftning af den nuværende varmeinstallation, f.eks hulmursiso, udskiftning af vinduespartier eller lign., som også vil bidrage positivt til energiregnskabet når I skifter varmekilde.

Jeg kender jo ikke hverken tilstanden af huset eller jeres komfort/varmeniveau, men 2000 Kubikmeter gas er absolut i den højeste ende.

Søren

 

Ellers skal du beholde nuværende varmekilde, og så supplere med en luft/luft varmepumpe, det er en rimelig billig løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er nu beslutningen skal tages, det duer ikke at vente til renoveringen er overstået. Jeg vil helt sikkert satse på fjernvarmen når den kommer frem. I mellemtiden vil en luft til vand varmepumpe nok være at foretrække. Når det så er varmepumpe, er det vigtigt med lav fremløbstemperatur, så her er gulvvarme det oplagte. Radiatorer kan også bruges, men de skal være dimensionerede til lav fremløbstemperatur.
En anden mulighed kunne være et brugt gasfyr (der er blevet i overskud ved et fjernvarmeprojekt). Det skal dog nok være et relativt nyt fyr for at være nogenlunde sikker på at det virker indtil fjernvarmen kommer.

Søren O
Annonce
Helt klart luft til vand.

Jeg er overbevist om at om 10-20 år vil en masse med fjernvarme gerne skifte til varmepumpe, pga. de muligheder solceller og powerwalls giver, når de er kommet voldsomt ned i pris.

El vil også blive meget billigere igen, når nettet er blevet udbygget til power to x.

7 år er jo en ret permanent situation, så tag varmepumpen.

Elektronikteknikeren
Gregeren, hænger man ikke på fjernvarmen, når man først har valgt dét? Synes jeg har læst, at man ikke må skifte væk fra fjernvarme, når man først har fået det.

Til trådstarter: Jeg ville også bruge lidt tid på først at vurdere hvor meget der kan spares ved at isolerer mv. Luft-vand koster hurtigt 120k og fjernvarmen (afhængigt af området) kan koste 60-70k. Så det er nogle dyre poster at skifte mellem.

Jeg er flyttet i et ældre hus for 2 år siden med et forventet gasforbrug på 2400 m3 (baseret på tidligere ejers forbrug). Vi har energirenoveret til den store guldmedalje (hulmur, nye vinduer, isoleret kælder, smart-termostater, ny hoveddør mm.) og ser ud til næsten af have halveret forbruget. Så afhængigt af dit budget, kan det være bedre givet ud at bruge pengene på at isolere og så købe et billigt gasfyr fra et fjernvarmeområde som SørenO foreslår, og holde dét kørende indtil fjernvarmen.

Men hvis der er råd er det selvfølgelig værd at gå efter varmepumpen med det samme, men det er nok stadig nødvendigt at isolere. Isolering + varmepumpe giver den billigste driftsomkostning fremadrettet.

Mvh. AllanE
Mange tak for alle jeres svar.
Vi synes også selv vores gas forbrug er ret højt ift. boligens størrelse. Har lidt mistanke til at de kan skyldes en del varmetab via vores luft kanaler, men er ikke sikker?
Vi har ikke kælder, men to ovenlys vinduer som vi helt sikkert også skal skiftes til nogle 3 lags i stedet.

Hulmursisolering er klart værd at undersøge. Er der nogen mulighed for at se om det er noget der allerede er blevet gjort og hvis ikke, hvad tror i såden noget vil koste ca.?

Vores tilbud på varmepumpe 8-12KW inkl levering og montering samt nye vandindstallationer til gulvevarme (178.980 + 88.480).

je_ns skrev den 16-01-2023 22:13:35

Ellers skal du beholde nuværende varmekilde, og så supplere med en luft/luft varmepumpe, det er en rimelig billig løsning..

Grunden til at vi skifter varmekilde er at den nuværende løsning fylder ekstremt meget og grunde placeringen af den, går den langt ud i køkkenet. Den plads ønsker vi at få frigivet :) 

Vi fik hulmursisoleret med papiruldsgranulat i efteråret. Tegningerne over huset og energirapporten var lidt tvetydige omkring ydermurens opbygning, og vi havde forstået det sådan, at den nok var massiv, men vi bestemte os for at få det bekræftet for en sikkerheds skyld. Vi fik et firma ud, som gratis lavede et check af ydermuren (de borede simpelthen hul) og fandt ud af, at vi havde omkring 9 cm helt tom hulrum i en del af muren. Hvis de havde fundet ud af, at der ikke var noget hulrum, eller at der var hulrum, men det allerede var fyldt, havde det stadig været gratis. 

Prismæssigt mener jeg, at der var en startpris (noget i retning af fast pris for første 50 kvm mur) og så kvm-pris derefter. Vi endte på 14.000 kr for omkring 100 kvm, var det vist. Det hele var hurtigt klaret, og vi er meget tilfredse.
Nogle steder er der tilslutningspligt til fjernvarme, så hænger man på den.

Men det er ofte meget historisk. Jeg tror at mange udbygninger ikke kommer med disse betingelser, men det skal undersøges lokalt.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis