Fugt træoverlægger, vindue

Hej

Malingen på "underkarmen" over et vindue er blevet gult og mistænker at der var lidt fugt. For at være ærlig har det ser sådan ud i et lille års tid, har bare ikke gjort noget ved det.

Men nu har jeg skåret stykker af den gamle tapet af og kan konstatere at træet er ret fugtigt. Øv. 

Det er som sagt en overlægger af træ på et vindue på vores 1 sal. Huset er murermester fra 1952.

Det virker til at fugten er lokal omkring midten da træet er tørt i siderne.

Er der nogen der har prøvet noget lignende eller vil komme med et bud på årsagen? Taget er umiddelbart ikke utæt.

Tænker selv om det kan være en revne i den pudsede facade??

Vh Jonas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser lidt voldsomt ud. Er træet helt blødt?

Vand kan komme ind mange steder, men det er nærliggende at tjekke fugen omkring vinduet. Alternativt - og nok mere sandsynligt - løber vandet ind i muren et sted og ned gennem hulmuren og ender på overliggeren. Det kan forklare hvorfor den er SÅ våd helt inde i rummet. Så det kan være revner i fugerne et sted hele vejen op til taget, eller utæthed i taget lige over muren.

Jeg var ude for noget lignende over et stort vinduesparti i vores stue, hvor det dryppede ind. Det viste sig at tagrenden var problemet og ved kraftigt regnvejr løb vandet bagud og ind af en sprække i muren (vi har ikke udhæng).

Problemet var (og gælder desværre nok også i dit tilfælde) at overlæggeren var ødelagt. I mit tilfælde meget rusten, så den skulle fritlægges, bankes ren og rustbehandles. Det var et stort arbejde fordi det var 4 meter i mit tilfælde.


Mvh. AllanE
Hej Allan

Det er ikke blødt, men fugtigt. Tror du har ret i din analyse, så jeg har kontaktet en murer som tjekker facaden og fugerne, da det formentlig er der problemet er. 

Denne overligger er også omkring 3 meter.

Må jeg høre hvad du betalte for at få banket den ren og behandlet, så har jeg lidt at sammenligne med??

Vh Jonas
Jeg aftalte med mureren, at jeg selv bankede sten ned og behandlede overlæggeren. Mureren var alligevel i gang hos os med et andet projekt, så han murede det op i samme ombæring. Derfor blev det bare lagt oven i tidsforbruget på den store opgave og derfor ikke helt udspecificeret, men jeg vil tro at murearbejdet ved overlæggeren udgjorde ca. 10-15k, men det er et gæt.

Jeg brugte virkelig mange timer på at banke ned. Primært fordi fugerne var absurd hårde, men også fordi det tog lang tid at rustbehandle (banke, slibe og male). Jeg stod 2 dage x 6-7 timer med mejselhammer/borehammer alene for at banke ned. Tror nogen har lavet samme øvelse for årtier siden og været gavmilde med cementen, for i resten af husets murværk er fugerne rimelig bløde. Der ville jeg kunne have gjort det på et par timer, tror jeg.

I dit tilfælde skal du formentligt skifte overlæggeren, så der skal laves noget understøttelse mens man tager den ud og sætter en ny i. Men det kan mureren vurdere.

Mvh. AllanE
Øv hvor jeg synes det lyder surt.... Tak for svaret, det er fint med lidt erfaringer i baghovedet. Nu må jeg se hvad mureren vurderer.

VH Jonas 
Men hvis den ikke er blød, kan det jo godt være, at det er klaret ved at finde hullet og stoppe vandet. Så er alt godt   

Mvh. AllanE
Annonce
Mit udgangspunkt ville være at det er en hel del år siden man brugte træ som overligger. Hvis den er opfugtet bliver den blød og bæreevnen forringet - dvs der er en risiko for nedbøjning så vinduet står i spænd og utilsigtet er med til at bære murværket, på billederne er det ihvertfald meget lidt margen mellem bjælke og vindue.

Vandindtrængning skal selvfølgelig standses men overliggeren retter ikke sig selv ud så der bør indmures en holdbar løsning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH

Jeg har vist blandet nogle ord sammen.. Jeg kender ikke tilstanden på overliggeren endnu. Men tror det forholder sig, som Allan skriver. I kælderen er der metalbjælker til at understøtte vinduesåbninger, så det tænker jeg også, at der er på 1 salen, hvor billedet er taget.

Den plade, som er våd, er "vinduespladen" øverst i vinduesrammen. Nu er der gået et par dage, hvor den har været blottet, og allerede nu er den tørret en del, selvom det har regnet rigtig meget i mens. 

Det får mig til at tænke om fugten kan komme nedefra via de meget utætte vinduer eller andet. Men får en håndværker ud og kigge i morgen og så bliver jeg forhåbentlig klogere.

VH Jonas 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også