Skillevæg uden at bore i gulvet?

FJA
FJA
14 2760
Hej forum,

jeg skal lave opdeling af et rum som har et flot gennemgående massivt egetræsgulv, og jeg vil ikke skade dette.
I det nye rum som er til noget hobby arbejde, tænker jeg at lægge noget click-laminat på mellemlæg / trindæmpning for at beskytte det originale gulv, og spørgsmålet er så omkring skillevæggen.

Umiddelbart tænker jeg 2 muligheder:

1- at bygge skillevæggen ovenpå laminatgulvet langs kanten, og så fastgøre bundlægten med noget 
dobbeltklæb
2- at bygge skillevæggen på det eksisterende gulv, med noget 'antiskrid' under bundlægten

Ved 1 kan det (måske?) være et problem at det jo er et svømmende gulv (ustabilt) - men løsning 2 giver større risiko for at det oprindelige gulv skades....

Nogen ideer / kommentarer??

mvh Frank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stigadk
Stigadk
12 2400
Hej Frank.

Interessant udfordring.
Disclaimer - jeg er ikke prof, men skal ikke holde mig tilbage med input. Tag det for hvad det er; input og et par idéer.

Det hele kommer vel blandt andet an på hvor lang og høj skillevæggen er. Skal der hænge ting på den? Hvad med dør?
Jeg ville i hvert fald ikke gå med model 1 af de årsager som du selv nævner.
Vdr. model to, en superstærk montagelim - jeg tænker at det kunne være en mulighed, hvis skillevæggen ikke er meget lang og skal belastes. "Antiskrid" tror jeg ikke på, men en moderne kraftig montagelim kunne være en mulighed, vil jeg tro. Det vil måske skade dit egetræsgulv, men næppe mere end en afhøvling/afslibning vil kunne løse.
Var det mig ville jeg lave skillevæggens skelet af stålreglar og acceptere de få huller der vil komme i gulvet. De kommer med støjdæmpende skum, er nemme at sætte op, er altid lige og vejer ingenting. Jeg er med på, at du vil skåne det gamle gulv, så en kraftig lim er mit bedste bud.
God fornøjelse.
FJA
FJA Trådstarter
14 2760
Rummets bredde er 3,5m. Væggen bliver i 2 forskudte dele med vinkelstykke imellem. 2m + 1m 'vinkel' + 1,5m.
Fæstes til loftet og væggen i begge ender. I 2m sektionen indbygges et skydedørsmodul.

Tænker jeg bygger direkte på egetræsgulvet, så måske dobbeltklæbende tape under bundlægten? Tænker skråstiver i 'vinkel' delen vil give tilstrækkelig støtte kombineret med fastgørelse i loftet.

Der skal ikke hænges op på væggen. Der placeres stigereoler (eller tilsvarende) på begge sider...

Anders K
Anders K
805 8220
Kunne du ikke bare lave væggen af sammenskruede reolmoduler?

Med venlig hilsen

Anders

FJA
FJA Trådstarter
14 2760
Anders K skrev den 21-01-2023 18:10:43

Kunne du ikke bare lave væggen af sammenskruede reolmoduler?

Nej. At vi starter med reoler skal ikke begrænse mulighederne fremadrettet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis