Styring af drænpumpe

Hej
Nu har jeg i snart mange år brugt dette herlige site og læst flittigt, og har lært meget af alle de gode indlæg.
Men dette problem har jeg ikke kunne finde svar på nogen steder.
Jeg er ikke tilfreds med min dykpumpe der tømmer mit omfangsdræn.
Dels er der ingen hysterese, dvs den kører kun i kort tid, stopper efter et par sekunder og starter så igen efter kort tid. Det må være sundere for den hvis den kunne starte en gang i minuttet og så køre i lidt længere tid. Dels skal der stå ret meget vand i brønden før den starter.
Altså vil jeg gerne lave en styring af pumpen med en ekstern føler og en timer.
Mit håb var at man kunne købe noget færdigt, da der er rigeligt af andre ting at rode med.
Findes det og har jeg bare kigget det forkerte sted?
Jeg har allerede kigget på diverse timerrelæer men det ser ud til at de skal bruge 24VDC- og jeg vil gerne undgå alt for meget elektronik i den kasse der skal sættes op.
Forslag og gode ideer?

Mvh
Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden  
Hvordan styres pumpen nu ?
Måske det var billigere at udskifte pumpen, til en med indbygget flyder, til start stop af pumpen. Der er normalt noget nivue forskel mellem start stop.
(er din pumpe med løs flyder, kan det være flyderen ikke hænger frit, så den ikke kan bevæge sig nok)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej og mange tak!
Pumpen er en Alko med integreret niveauafbryder.
Der er ikke plads til en normal flyder/svømmeafbryder (300 mm brønd)
Når pumpen stopper løber det vand der står i slangen tilbage og dermed starter den igen, næsten med det samme.
Har prøvet med flere forskellige pumper og denne er den eneste der starter ved et tilstrækkeligt lavt niveau til at dræne. (Bunden i brønden kunne godt have brugt 10 cm mere men orker heller ikke at grave det hele op igen)
Derfor mit ønske om en ekstern styring.

Ved ikke med nivue styring, en færdig styring med elektroder koster en bondegård.LINK

Der mangler en kontraventil i din pumpe, det er ofte bare en gummiflap i forbindelse med pakningen på afgangsstutsen.

Jeg har god erfaring med den her pumpe, du skal nok kontakt grossisten her for at finde en forhandler. LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Du er en stjerne - mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis