Utæt tagvindue - hvad gør man?

I jagten på fugt på loftet har jeg fundet en decideret utæthed ved et tagvindue. Der pibler vand ind (se billede). Vejret gør at jeg ikke har kigget ind udefra. Jeg har haft husforsikringen ude, og de henviser til ejerskifte. Ejerskifte har en stor selvrisiko.

Så er det noget man selv kan fikse (og hvordan), eller det  potentielt en større operation, som overstiger 5000 selvrisiko?

Se bort fra kassen. Den står som spand indtil det er fikset. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk i regnvejr du skal op at kigge. Du kan vel åbne vinduet og kigge ud den vej eventuel på en lille stige så du kan få overkroppen op. .
Så ser du efter om vandet ophober sig et sted. Det kan sagtens være blade og mos der stopper for det naturloge fald, og det skal så blot skubbes væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-01-2023 20:58:27

Det er faktisk i regnvejr du skal op at kigge. Du kan vel åbne vinduet og kigge ud den vej eventuel på en lille stige så du kan få overkroppen op. .
Så ser du efter om vandet ophober sig et sted. Det kan sagtens være blade og mos der stopper for det naturloge fald, og det skal så blot skubbes væk. 

 

God ide! Kan ophobet mos/blade virkelig gøre Velux vinduessamlinger utætte?

Renden ved side og topkant vindue skal selvfølgelig være fri.
Billede1 viser våd taglægte, kan godt være sideskummet der har sluppet et sted ned mod bunden, hvis det er porøst så der bliver hul når du prikker i det skal det udskiftes da det så er sugende. Det en sliddel med begrænset levetid og er spof når du ikke har undertag.
Billede2 viser en tagsten der er synligt våd i bunden af bølgen så indtrængning må nødvendigvis ske højere end dette sted.

De svage steder er ved toppen af inddækning hvor den går under tagdækning + samling på topkapsel ved overkant vindue. Det er også muligt at inddækning har rejst sig pga vindpres og vandet dermed kan komme bag/under inddækningen. 

Hvordan der bedst kan tætnes afhænger af hvor det sker, uagtet så er det op ad bakke ift udbedring med det vejr der er lige nu.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej ophobet mos kan ikke gøre samlinger utætte. Men du ser jo helt tydelig kanten opad på alu renden, som er ca. 8-10 mm høj. Oven over denne er det skum inddækning som BOFH så fint forklarer. 
Hvis der er frit løb så kommer vandet ikke over kanten på alu renden, og skum kanten holder fygesne og slagregn tilbage. 
Men hvis renden er stoppet så ophober vandet sig og kan løbe over kanten.  
Så vælg den værste regn /rusk dag og stik hovedet op. Det er tilladt at tage regntøj på.   
Eller rens det bare og så se om det hjælper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det nødvendigt med en tagstige hvis jeg vil inspirere det fra tagsiden? 
Det er bedst at stikke hovedet op igennem vindue. Så kan du se det fra tagsiden. Først på den ene side af vindue når den står åben så bagefter på den anden side.
Om der skal bruges tagstige afhænger af hvor stejl og glat taget er, men det vil næsten være livsfarlig hvis det bare er lidt glat, som det ofte er i vådt vejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis