Cykelhjul knirker. Det er ikke kæde eller bremser. Hvad gør jeg?

Hej
Min søn har en forholdsvis ny cykel. Jeg tror, den er 1,5 år gammel.
En mountainbike med udvendige shimano gear og skivebremser.

Den er begyndt at knirke temmeligt meget.
Jeg troede først, at det var kæden der bare skulle smøres - selvom det ikke umiddelbart virkede sådan, men jeg smurte den.
Det hjalp ikke. Så tænkte jeg, at det måske kunne være et eller andet i skivebremserne som hænger. Men det ser det ikke ud til at være.

Kan det være selve hjullejet? Jeg synes, at det virker vildt at hjullejet på en cykel skulle være slidt i stykker så hurtigt...

Hvad kan være årsagen til knirken? Og hvordan kommer jeg den til livs?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at lokalisere hvor lyden kommer fra.
Pil kæden af og drej hjulene med hånden, for at se om det er lejerne. Du kan også mærke om det slår sig eller ikke ruller jævnt.
Det kan også være kranken eller gearrullerne. Ved at bremse langsomt(en af gangen) kan man også mærke om skiven er lige. Nogle gange kan man se det på sliddet på skiven.  
Jeg har oplevet en cykel hvor det var pedalen i den ene side der gav lyd fra sig, fordi kuglerne var blevet slidt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-01-2023 17:56:26

Du kan prøve at lokalisere hvor lyden kommer fra.
Pil kæden af og drej hjulene med hånden, for at se om det er lejerne. Du kan også mærke om det slår sig eller ikke ruller jævnt.
Det kan også være kranken eller gearrullerne. Ved at bremse langsomt(en af gangen) kan man også mærke om skiven er lige. Nogle gange kan man se det på sliddet på skiven.  
Jeg har oplevet en cykel hvor det var pedalen i den ene side der gav lyd fra sig, fordi kuglerne var blevet slidt.

 

Jeg har nu prøvet at kigge nærmere på det. Her er hvad jeg har fundet ud af.

Hjulet knirker når det drejer rundt. Hvis jeg trykker hårdt ind hvor jeg har markeret med rød pil på billedet, så stopper knirken næsten helt.

Det leder mig til at tro, at det kommer fra bremsen. Altså må et eller andet hænge i bremsen... Hvordan løser jeg det?
Du kan centrere din kaliber på bremseskiven ved at løsne de to skruer der holder den fast på beslaget. Den ene skrue ser man i forgrunden på dit billede, under den røde pil.

Du trykker og holder bremsegrebet inde, mens du strammer skruerne igen. Så er kalibrer centreret.

Hvis klodserne fortsat går imod, slækkes kablet en smule på justerskruen på grebet, eller hvor kablets yderrør går ind i kaliber. Skrues skruen indad, slækkes kablet.

Der sidder også en skrue på bagsiden af kaliber, som kan justere klodsens placering. Den kan man prøve at bakke lidt tilbage.

Så der er mange muligheder for at justere.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 24-01-2023 18:44:23

Du kan centrere din kaliber på bremseskiven ved at løsne de to skruer der holder den fast på beslaget. Den ene skrue ser man i forgrunden på dit billede, under den røde pil.

Du trykker og holder bremsegrebet inde, mens du strammer skruerne igen. Så er kalibrer centreret.

Hvis klodserne fortsat går imod, slækkes kablet en smule på justerskruen på grebet, eller hvor kablets yderrør går ind i kaliber. Skrues skruen indad, slækkes kablet.

Der sidder også en skrue på bagsiden af kaliber, som kan justere klodsens placering. Den kan man prøve at bakke lidt tilbage.

Så der er mange muligheder for at justere.

 TAk, det vil jeg prøve.

Der mangler vist lidt info. en mountainbike har brug for lidt kærlighed et par gange om året.
Jeg kan ikke gennemskue om bremsen er med kabel eller hydraulisk. uanset hvad, så har den godt af at få bremseklodserne ud og blive renset mindst en gang om året. jeg har hydrauliske på min og de har godt af at få skubbet stemplerne tilbage, hvis der er noget der driller eller hænger.
Jeg piller leje kuglerne ud af for og baghjul, og smører dem igen.
Gearskifteren bliver vasket og smurt.
Hvis pulley hjulene er løse, så bliver de skiftet. det kan komme på en uge og man kan tydeligt mærke at gearskiftet bliver dårligt og driller.
På 1 år, der slider jeg en kassette op og 3 kæder. jeg roterer kæderne med et sted mellem 2 og 4 ugers interval, den nye kæde der kommer på, har jeg "kogt" i stearin med lidt tilsætnings stoffer i.  Det smører godt og det er renligt på cyklen.
Når jeg cykler på arbejde, så har jeg ca 15km hver vej. Jeg er ikke så flittig, så det bliver kun til et par tusinde km på cykel om året og jeg parkerer den i cykel kælder, det mindsker behovet for vedligehold meget.
Kone og børn (her hjemme) der ikke gider at vedligeholde cykler har enten en forfærdelig mishandlet møgbunke der kører dårligt eller en citybike ting med indvendige gear og fælgbremser. en fælgbremse jeg aligevel ender med at smøre og justere.

med andre ord, tag din søn i hånden, lav et cykel vedligeholdelses projekt en gang om året og cyklen bliver mere pålidelig og behagelig at køre på.

Jacob
Gregeren skrev den 24-01-2023 18:44:23

Du kan centrere din kaliber på bremseskiven ved at løsne de to skruer der holder den fast på beslaget. Den ene skrue ser man i forgrunden på dit billede, under den røde pil.

Du trykker og holder bremsegrebet inde, mens du strammer skruerne igen. Så er kalibrer centreret.

Hvis klodserne fortsat går imod, slækkes kablet en smule på justerskruen på grebet, eller hvor kablets yderrør går ind i kaliber. Skrues skruen indad, slækkes kablet.

Der sidder også en skrue på bagsiden af kaliber, som kan justere klodsens placering. Den kan man prøve at bakke lidt tilbage.

Så der er mange muligheder for at justere.

 Det hjalp. Tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis