Temperatur på brugsvand fra vandvarmer falder

Hej derude, vi har i sommers overtaget et hus og har siden døjet med lev temperatur på vores brugsvand. Håber nogen herinde har et bud på hvad der galt og hvad der kan gøres.

Vi har en Redan Akva Lux 2 vandvarmer med cirkulation, præcis som i vores tidligere bolig, men når vi tænder for det varme vand falder temperaturen på vandet drastisk efter ganske få minutter.

Cirkulationstermostaten står på 3 og når vi tænder for vandet er temperaturen 49 grader ved tappestedet, men efter 1 minut falder temperaturen til 42 grader og efter ca. 4 minutter stagnerer temperaturen på 35,5 grader. Ved at skrue helt op på cirkulationstermostaten, har jeg fået den til at starte ud på 54 grader og "ende" på 37,8 grader ved tappestedet ca. 1 meter fra vandvarmeren.

Det virker lidt som om at så længe vandet cirkulerer i rørene kan det godt varmes op til den indstillede temperatur, men så snart der tappes vand til f.eks. brusebad eller bare opvask, så kan veksleren ikke følge med.

Kan det være en tilkalket veksler (den er monteret i 2015)? Eller kan det "blot" være en defekt termostat? Er det korrekt forstået at det på anlæg med cirkulation er cirkulationstermostaten, som bestemmer temperaturen på vandet? Det har tilsyneladende ingen effekt at skrue op og ned for varmtvandsregulatoren.

Mvh Rasmus



Hej derude, vi har i sommers overtaget et hus og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godt for dig GSH, men din afgangstemperatur er på den lave side af anbefalingerne.
Jeg har selv brugt varmvandsbeholder i over 55 år uden problemer. Mig bekendt er nyere beholdere designet så vandet ikke bare løber gennem midten.
Derudover kan man jo anbefale en mindre beholder og en højere temperatur, således at man får samme mængde 40 gr. vand til rådighed, og bedre gennemstrømning.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@JohnLarsen: Du har vist total misforstået hvad forskellen er på varmtvandsbeholder og Varmeveksler/Varmtvandsspiral.

I en varmtvandsbeholder bliver en givent mængde vand, typisk i størrelses ordnet 80-180 Liter, varmet op via en form for spiral, som ligger inden i beholderen, eller omkredset af en form for en kappe for/med centralvarme vandet.
Det bevirker at der ikke sker en total udskiftning af vandet i beholderen, i løbet af dage. Der går langt længere tid inden vandet er total udskifte, hvis det i det hele taget bliver total udskiftet. Derfor skal man varme varmtvandsbeholderen op, eller holde en given min temp. på de ovennævnte temperatur på 55°, så man løbende dræber bakterierne.

En varmtvandsspiral ligger inden i en vand-beholder, af en given størrelse, med det varme vand. Spiralen indeholder typisk 20 til max 40 Liter. Det bevirker at der hele tiden kommer frisk vand ind i spiralen, når der sker et forbrug af det varme vand. Det bevirker at der sker en total udskiftning af vandet i spiralen flere gange om dagen. Derved kan bakterierne ikke nå af "formerer" sig.

En varmeveksler er i princippet som Varmtvandsspiralen, dog forskellig i opvarmningsformen.
Princippet med varmeveksler går også, i visse tilfælde, med betegnelsen Friskvandsmodul.
Der er ikke nogen varmtvandsbeholder, så legionella er ikke noget issue her :-) De 49 grader er målt ved tappestedet og er det producenten Danfoss Redan anbefaler. Umiddelbart ser det ud som om at der sidder en kontraventil på cirkulationsledningen umiddelbart efter pumpen, men den kan selvfølgelig være defekt. Den vil jeg starte med at skifte og se om det afhjælper noget. Ellers må jeg høre en VVS'er hvad en udsyring af veksleren koster... Det koster alligevel 3-4000 selv at sætte en ny Danfoss pladeveksler i.
Hvis du selv kan skifte varmeveksleren, kan du vel også selv udsyrer varmeveksleren med 32% eddikesyre?
Det kræver ikke det store "forkromet" pumpeværk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis