Utæthed fjernvarmeanlæg

Jeg har lige opdaget en utæthed på en del af det indirekte fjernvarmeanlæg i huset.
Er der nogen der ved, hvad det er for en ting, der er på billedet? Det er den der er utæt med enkelte dryp/sivning.
Skal jeg lukke ned for varmen eller er det knapt så kritisk?
Tak! :-) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke det er så kritisk, men kønt er det bestemt ikke. Det er en trykdifferensregulator på billedet. Den sidder ret sikkert på den primære kreds på dit fjernvarmeanlæg - den del du egentlig ikke selv må pille ved.
For mig at se, så er utætheden mellem ventilen øverst i billedet og messingniplen til kobberrøret. Der sidder sikkert en ventil mere med et tilsvarende lille kobberrør. Luk begge de små ventiler, og adskil den utætte samling. Så skal det pakkes med pakgarn og salve, og så samles igen.
Et billede lidt større vil kunne oplyse os om helheden.
Når du har fået det tæt, vil det hele blive tørt, og du kan se om der skulle være noget der stadig er utæt. Til sommer (efter fyringssæson) kan du så rense rust af, og give det noget korrosionsbeskyttende maling.


Søren O
Jeg ville få det fikset inden for en uges tid, da det med 90% sikkerhed er pga. galvanisk tærring, at de jern rør der er brugt til at reducere ned til trykreguleringens kobber rør, er rustet igennem og skal udskiftes.

Som søren o skriver, så er det på fjernvarme delen, så du må ikke selv, og skal tilkalde en VVS'er til at fikse det for dig.

 

Jeg syntes også at det ser lidt kritisk ud. Jeg ville helt bestemt få fat i en VVS´er og få det fikset.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Steensen: Hvor skulle den galvaniske tæring komme fra? Ved galvanisk tæring sker tæringen vel også indefra?

Søren O
Mange tak for svar!
Jeg får fat i en vvs’er - det var sådan set planen hele tiden da jeg ikke selv har nok forstand på det :-)
Har lukket for varmen for en sikkerheds skyld.
Annonce
Søren O skrev den 15-01-2023 13:51:07

Steensen: Hvor skulle den galvaniske tæring komme fra? Ved galvanisk tæring sker tæringen vel også indefra?

 Selvom det er en tryk regulering, så er der en minimal bevægelse i væsken inde i rørene, og da det er fjernvarme vand, er det ikke 100% af-saltet, hvorfor det også kan lave galvanisk tæring, især når der er ædel metaller i nærheden.


 

Der er (måske) et bedre billede her. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også