Strøm til VP.
Jeg får en Thermia Calibra Eco 8 leveret/monteret primo marts, og skal inden da have forberedt strøm. Da VP skal stå ca. 10 m. fra hus (i en frostfri garage), skal jeg have trukket ca. 10m kabel.
Tænker at 5x2.5 er fint nok eller? - fejlstrømsrelæ skal være 16A type A. Der er desværre ikke plads i min el tavle, og tænker at sætte en lille tavle ude ved VP, med plads til HPFI, fejlstrømsafbryder (type A eller B) Thermia siger A, samt bimåler f.eks. https://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler-installation... eller kan man "udvide" den eksisterende LK el-tavle med et modul ekstra uden at skulle pille alt fra hinanden? se vedhæftede billede.
Alternativt! kan jeg måske rokere rundt i den eksisterende tavle! Skifte dem i øverste række med 1 modul 1p+N sikringer, og så få plads til en 16A kombi sikring/HPFI + samt en bimåler. Tænker både på pris men også på hvor bøvlet det er.
Har også fået viden om, at der kan være noget med varmeudvikling i sådan en tavle - og så er det måske ikke så godt at "presse" det for meget sammen i tavlen
Ved godt jeg ikke må lave det selv, men har brug for inputs til hvad der er muligt - og som giver mening.
Udover strøm, skal jeg også have trukket pex rør til vand og varme. Det skal indover et garageloft + en skunk (begge u-isoleret) VP leverandør anbefaler Wavin universal pex med isolering - jeg dækker rør med 10-20cm papiruld. Skal bruge 28mm (varme) og 22mm (vand). 28mm findes kun med 13mm isolering, så det er afklaret. 22 mm findes med 9mm isolering og 20mm isolering, og jeg tænker det bliver den med 20mm isolering. Nogen kommentarer til det?
Pft.
/Michael