Strøm til jordvarmepumpe.

Strøm til VP.
Jeg får en Thermia Calibra Eco 8 leveret/monteret primo marts, og skal inden da have forberedt strøm. Da VP skal stå ca. 10 m. fra hus (i en frostfri garage), skal jeg have trukket ca. 10m kabel. 
Tænker at 5x2.5 er fint nok eller? - fejlstrømsrelæ skal være 16A type A. Der er desværre ikke plads i min el tavle, og tænker at sætte en lille tavle ude ved VP, med plads til HPFI, fejlstrømsafbryder (type A eller B) Thermia siger A, samt bimåler f.eks. https://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler-installation... eller kan man "udvide" den eksisterende LK el-tavle med et modul ekstra uden at skulle pille alt fra hinanden? se vedhæftede billede.
Alternativt! kan jeg måske rokere rundt i den eksisterende tavle! Skifte dem i øverste række med 1 modul 1p+N sikringer, og så få plads til en 16A kombi sikring/HPFI + samt en bimåler. Tænker både på pris men også på hvor bøvlet det er.
Har også fået viden om, at der kan være noget med varmeudvikling i sådan en tavle - og så er det måske ikke så godt at "presse" det for meget sammen i tavlen

Ved godt jeg ikke må lave det selv, men har brug for inputs til hvad der er muligt - og som giver mening.

Udover strøm, skal jeg også have trukket pex rør til vand og varme. Det skal indover et garageloft + en skunk (begge u-isoleret) VP leverandør anbefaler Wavin universal pex med isolering - jeg dækker rør med 10-20cm papiruld. Skal bruge 28mm (varme) og 22mm (vand). 28mm findes kun med 13mm isolering, så det er afklaret. 22 mm findes med 9mm isolering og 20mm isolering, og jeg tænker det bliver den med 20mm isolering. Nogen kommentarer til det?

Pft. 
/Michael
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael,
jeg har desværre ikke kompetencer til at hjælpe med dit spørgsmål, men må jeg spørge fra hvor du få leveret varmepumpen?
Mvh Kasper
Du skal under alle omstændigheder hav din tavle udvidet. Der skal jo sidde sikringer foran det kabel du skal have trukket derud. Det kan være over tavlen, men der er der jo en kabelkanal som sikkert indeholde mange kabler. Det er ikke så nemt at flytte. Så har du mulighed ved siden af. Her ser jeg en mindre kanal som indeholder nogle datakabler så vidt jeg kan se. Det var ret nemt at hugge en rille i væggen og få dem i et rør. Hvad der ellers er til højre for afslører billedet ikke. 
Når nu dine rør er forud isoleret ville jeg nok lægge dem lidt sammen under samme isolerings måtte. Altså både have frem / retur varm og kold brugsvand  liggende sammen inderst i den pølse du laver af lamel måtter. Det vil give et bedre resultat end de  -10 - 20 cm papiruld du nævner. 
Når jeg tænker det kolde vand isoleret sammen med de andre så er det for at frostsikre det, og da det kun skal bruges til at lave varm vand af, så har det ingen betydning om det er lidt lun når det kommer i varm vands beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis