Understøtning af laminat bord plade.

Hej alle 
Efter vi er kommet af med vores kumme fryser, mangler vi nu en vandret overflade til at samle rod og støv. 
Så jeg havde tænkt mig at købe en laminat bord plade. 
På væggen sætter jeg en lægte, som pladen kan lægge af på. Ved fronten ville jeg købe 2 ben at sætte under. 
Men hvor meget understøtning skal der under sådan en plade? Den bliver Ca 180 lang. Benene ville jeg sætte i hvert hjørne. Men er bange for den bliver krum med tiden.
Bordpladen sidder i et hjørne. 
Et alternativ var at sætte en lægte på den korte led også, inde i hjørnet og så fordele de 2 ben resten af vejen. Så bliver den understøttet for hver 60 cm Ca. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på hvilken plade du tænker at bruge. Hvis det er en billig køkken spån-laminat plade ,ville jeg sige en hyldeknægt/ben for mindst hver 60cm, alt efter hvor meget vægt du regner med at have på den.

Det var planen at bruge det billigste jeg kunne få fingrene i 😁 så må jeg have en lægte på de 2 ledder også 2 ben under 
Hvis en ca. 20 mm sarg på 5-6 cm højde i hele bredden ikke vil ødelægge noget, burde du kunne sætte benene, hvor du vil. Selvfølgelig så langt fremme mod fronten som muligt, men umiddelbart ville jeg sige, at hvis du trak den 10-15 cm tilbage fra fronten, ville den stadig have fuld funktion, og så ses den ikke meget.

Kurt B. Andersen
Jeg er ikke enig i at benene skal sidde så langt fremme som muligt. Hvis det pssser med hvad du evt. vil lave under pladen, f.eks. en hylde, kan benene sagtens placeres 25-35 cm fra forkanten. Derinden kan der så lægges en lægte e.l. på langs, under bordpladen, som benene støtter på. På den måde kan du så sikkert nøjes med to ben og en lægte e.l. under pladens korte side. Det vil hjælpe mod at pladen buer ned mellem væg og forkant hvis den bliver belastet, da det frie spænd jo så minimeres.
Og foran benene er der så 25-35 cm frit spænd. Der skal mange kg til at forkanten kommer til at bue nedad ved den metode.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for svar 
Bordpladen bliver kun 55 cm dyb, så tænker benene skal være Ca 10 cm fra kanten eller lidt mere. Så der bliver plads til støv suger og baby badekar nedenunder pladen. Så vil jeg overvejer om det skal være en sarg som benene skrues I. Kommer lidt an på hvor høje ben man kan få.
Mange tak for svar 
Annonce
IKEA har runde 70 cm metalben til 40,-/stk
https://www.ikea.com/dk/da/p/adils-ben-sort-70217973/

Tak for svar, jeg har dog ikke lige en ikea i nærheden. Men kan se tømmerhandelen har nogle I både 80 og 90 cm til omtrent en 100 kr seddel.

Havde tænkt på at bruge hylde knægte men væggen det skal sidde i ved jeg er svær at sætte noget op i. Derfor ville jeg bruge en lægte, så kan man skrue alle steder der er en mursten 
Alternativet er et par pæne stykker træ fra 10-20 cm bag forkant og ned til lidt over fodpanelhøjde. De generer heller ikke rengøring m.v. af gulv.

Ja det var bestemt også en mulighed .
Men nu er pladen oppe. endte med at sætte en lægte på begge sider af hjørnet. 
Også fordele de 2 indkøbte ben, ud på resten.
Det ser helt fint ud, resten af rummet er bestemt heller ikke nogen perle.
Pladen er rigeligt solid som den er nu. om så den begynder at svaje med tiden, må tiden jo vise :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis