Dyrke jordbær i vandrette, halve kloakrør

Jeg kunne godt tænke mig at sprede jordbærsæsongen lidt mere udover i år, og går derfor og tænker på muligheder for at dyrke lidt jordbær i drivhus, i tillæg til det vi har i haven. Siden mit drivhus allerede er ret fuldt, ville det være smart at kunne dyrke jordbær i "etager", og jeg har derfor tænkt på at flække et 160mm kloakrør på langs og dyrke planterne i dette. 

Er der nogle som har prøvet dette? Vil et halvt 160mm. rør give nok jord til at planterne vil have gode forhold, så mængden af bær står i mål med arbejdsindsatsen? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være noget problem i, du kan også dyrke dem i tagrender. Fordi rødderne ikke kan strække sig nedad, vil de til gengæld strække sig ud til siderne, og derfor skal planterne ikke stå for tæt. Desuden kan vanding blive et problem, da overfladen er stor ift. indholdet, så det skal du holde øje med. Husk også på, at ikke alle materialer egner sig til dyrkning af fødevarer pga. de stoffer/kemikalier, de indeholder.

Hellere leje end at bo på gaden.
Har du overvejet at bruge nogle gode gammeldags jordbær krukker, og så bare have forskellige sorter i hver krukke?

 

Jeg har set en lodret silo med diameter på ca. 1 m. og 2 m. i højde. Det var valset rundt af rionet, hængt ukrudts dug indvendig og så fyldt med jord. Der blev prikket hul til hver plante og siloen var så dækket hele vejen rundt. . 
Der skal også vandes og gødes men det ser flot ud med de jordbær som hænger og kan plukkes i stå højde. 
Det kan sikkert også laves i mindre dimensioner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jordbær er lave planter , så ville en hjemmelavet mistbænk være sagen , hvis man vil have tidlige jordbær , og også forlænge sæsonen.................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis