Lukke for træk til brændeovn når den ikke bruges

Vi har fået jordvarme og har nu en brændeovn stående som vi før brugte til supplement.
Nu bruger vi den ikke men har den til nødløsning hvis der fx skulle være strømafbrydelse.

Spørgsmålet er så, vil det være en god ide at lukke for træk til skorstenen og hvordan gør jeg det så den stadig kan bruges?

/Stub
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om du ikke kan købe et lukkespjæld hos en forhandler af pejse. Jeg har tidligere haft en pejs, hvor der i afgangen til skorstenen var indsat et spjæld, som ved at dreje et håndtag, kunne åbne og lukke for adgangen til skorstenen.

fase
Søren O skrev den 15-01-2023 09:57:58

Jeg tror at luftspjældet i brændeovnen kan lukke mere tæt end et spjæld i skorstenen.

 Det er også det, jeg mener.


fase
Jeg mener ikke at det fastmonterede spjæld i brændeovnen må lukke helt. I vores er der skåret en 1/4 ud af spjældet. Noget andet er at hvis der ikke er "tag" over skorstenspipen så ville jeg tro at det er godt med nogen udluftning af skorstenen. Ellers er det vel bare at proppe lidt rokwool ind i røret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for input.
Er der nogen holdninger til om det er en god ide - eller er det så lidt træk at det ikke betyder noget?

For at blokkere aftræk med rockwool, så skal jeg vel afmontere brændeovnen og stoppe det i røret?

/Stub
Annonce
kovas skrev den 15-01-2023 11:22:19

Jeg mener ikke at det fastmonterede spjæld i brændeovnen må lukke helt. I vores er der skåret en 1/4 ud af spjældet. Noget andet er at hvis der ikke er "tag" over skorstenspipen så ville jeg tro at det er godt med nogen udluftning af skorstenen. Ellers er det vel bare at proppe lidt rokwool ind i røret.

Korrekt, skorstensfejeren må ikke godkende tætlukkende spjæld i afgangen fra ovnen.

Luk indfyringslågen og askeskuffelågen, og evt. andre luftindtag i ovnen, tætte.
Så mister du ikke varm luft via ovnen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg tror ikke det er lovligt at sætte spjæld i der lukker helt tæt.
Men man kan jo få spjæld til at sætte i skorsten, der ikke lukker helt. 
Sådan et samme med at du lukker alle andre luft indtag helt i, så tror jeg det er meget minimalt hvad der trækker gennem. især i en helt kold skorsten.
subwoof skrev den 19-01-2023 11:28:27

Jeg tror ikke det er lovligt at sætte spjæld i der lukker helt tæt.
Men man kan jo få spjæld til at sætte i skorsten, der ikke lukker helt.
Sådan et samme med at du lukker alle andre luft indtag helt i, så tror jeg det er meget minimalt hvad der trækker gennem. især i en helt kold skorsten.

Hvis der lukkes næsten 100 pct. for luft ind i ovnen er der ikke brug for spjæld i skorsten, specielt ikke hvis der laves huller, hakker e.l. for at lovliggøre det.

Jeg ville før yderligere aktiviteter rådføre mig med skorstensfejeren der senest ved næste besøg skal sige god for den valgte løsning.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for jeres input.
Jeg tror at jeg følger rådet og snakker med skorstensfejeren næste gang.

/Stub
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis