Røgdetektor der bipper

Folk som har en eller flere røgdetektorer placeret i huset, og det bør vi jo alle have, har nok også oplevet at de pludselig begynder at bippe med et lille minuts interval.
Rådet for at løse det er næsten altid at skifte batterier, men selv det nytter ikke altid.

Nå - det kunne bare ikke passe tænkte jeg, så jeg gik i gang med ekstern strømforsyning, loddekolbe etc. for at komme i bund i mysteriet.
Lang historie gjort kort; Balladen opstår ved 9 Volt batteriet - nyt eller gammelt. Denne self-test en gang i minuttet kræver en vis spidsstrøm, og den kan et lille 9 Volt batteri ikke nødvendigvis levere, og så brokker detektoren sig.

SÅ - hvad nu hvis man sætter (lodder) en kondensator over 9 Volt terminalerne? Lidt eksperimenter fandt frem til at 100 - 220uF (self. min. 10 Volt) does the trick.
Har du sådanne kondensatorer liggende, så kan du sikkert finde plads i røgdetektorhuset, og du får fred igen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jhb
jhb
441 6780
Tja - jeg har sådan en, irriterende fordi:
a. Det larmer og det sker sommetider om natten.
b. Man er nødt til at reagere på det.
Jeg jeg er generelt ikke fan af at lave konstruktive ændringer i noget som er sat til verden for at rede mit liv..
S. Fabrin
S. Fabrin
14997 4400
Kondensatoren virker bare som et ekstra batteri, som giver den fornødne strøm til at selvtesten kan gennemføres.

fase
Annonce
Dolly2000
Dolly2000 Trådstarter
56
Grillbill85 skrev den 15-01-2023 04:13:16

Jeg jeg er generelt ikke fan af at lave konstruktive ændringer i noget som er sat til verden for at rede mit liv..

Jamen så må du nok hellere lade være med at ændre noget. Med min tekniske indsigt (Elektroniktekniker) , er jeg bare ret sikker på at det ikke skader sikkerheden. Kondensatoren har bare mere kapacitet (undskyld) til at holde spændingen fast, modsat et "blødt" batteri. Det får derved den samme virkning, som da jeg forsynede røgdetektoren fra en ekstern strømforsyning, som var lige så "fast i kødet".

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)