Genvex Eco 360 Rotorveksler eller Dantherm RCV 320 krydsveksler - erfaringer

Jeg står til at skulle vælge mellem en rotor- og krydsveksler fra henholdsvis Genvex Eco 360 R og Dantherm RCV 320 da de begge har et 60x60x60cm mål som passer mig:

https://www.genvex.com/produkter/ventilation/eco-360-r-ventilationsanlaeg
https://www.danthermgroup.com/da-dk/produkter/dantherm-rcv-320

Umiddelbart hælder min mavefornemmelse mest til Genvex, men også fordi det tiltaler mig at opretholde et balanceret fugtniveau også om vinteren. Men rotorveksleren ser bare ud til at skulle vedligeholdes mere, selvom jeg ikke har noget imod det, så "kører" simplere produkter ofte bedre.

Men så læser jeg at rotorvekslere ofte overfører lugtgener, hvorfor Genvex anbefaler kulfilter, hvis den står tæt på køkken og emhætte. Dantherms har brændeovns program selvom vi sjældent bruger pejsen er det et plus. Og så virker krydsvekslere til at skulle være større for at have en ordentligt genindvinding.

Er der nogen der ejer en af disse og/eller vil dele deres erfaringer med de to typer af vekslere?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har haft Genvex Eco 360R på loftet siden april. Vi skulle have haft en Dantherm HCH5, men den kunne ikke komme op på loftet. Det blev så Genvex 360 i stedet for. Så slap vi også for afløb.

Vi havde store problemer med fugt i huset; vandet løb ned af vinduerne.

Den har stort set fjernet alle problemer. Allerede efter 2 dage var det væk. Kun ved stor temp. forskel på ude/inde kommer der en tynd stribe på ruder i soveværelserne. Ikke noget med store mængder vand. Alle de andre vinduer er fugtfri. Så det virker.

Der har været enkelt problemer med anlægget, men det har mest skyldes fejl 40. Vi er nye ud i den slags udstyr, og vidste ikke helt hvordan det virkede eller hvordan de værdier vi får ud på applikationen skulle tolkes.

Vi har også været glade for den indbyggede elvarmer. Den har været tændt siden midt december, da det blev rigtigt koldt udenfor. Der var for stor forskel mellem lufttemperaturen indedørs og den temperatur der blev blæst ind. Den relativt kolde luft skal så varmes op igen af oliefyret, og umiddelbart tænker jeg det er billigere at bruge strøm. Strømforbruget ved at have elvarmen tændt er ret lavt. Det samme kan siges om forbruget ved at have Genvex’en tændt 24/7. Vi bor på landet og har monteret kulfilter ved indsugningen. Kun en enkelt gang har vi været generet af lugt. Det var lugten af røg der kom ind. Der var nok en eller anden der havde smidt kattebakken eller lign. i fyret og der var en lidt uheldig vindretning.

Det er korrekt at varmegenindvindingen er lidt lavere på Genvex’en, men det er ikke det store problem. Typisk er der 0,4 - 0,7 graders forskel på temperaturen der bliver blæst ud til den den temperatur der bliver blæst ind.

Anlægget går selv på bypass til passiv køling om sommeren, når det er nødvendigt.

.
En rotor veksler overfører også fugt, som du selv påtaler, hvilket gør dit inde miljø mere behageligt om vinteren, knapt så tørt, og om sommeren hjælper det med at holde fugten ude.
Er rotor veksleren lavet korrekt, er den selv-rensende pga. flowet hhv ind/ud skiftevis render den ene og den anden vej, så forureninger bliver hele tiden blæst væk fra kanalerne den ene eller den anden vej. Det eneste vedligehold der er, er at tjekke driv-remmen og sørge for lejerne er smurt, samt "kostene" der laver adskillelse mellem de to side er intakte.
Kryds felter har en tendens til over tid at blive mere og mere snavsede, og kræve mekanisk rengøring for at bevare virkningsgraden.

 

Hej Solski,

Hvad endte du med og hvad er dine erfaringer so far?
Jeg kigger selv på RCV320 samt HCV300 og Genvex 275.

Hej Ivan, jeg valgte Genvex' rotorveksler Eco 360 R. Umiddelbart fordi det tiltalte mig at der var fugtstyring i den, da mine øjne godt kan klø om vinteren. Og så har den en kraftigere kapacitet samt ø160mm afgange på Genvex mod Dantherms ø125mm.

Den er ikke kommet endnu, så jeg har svært ved at vurdere den. Og som Jakob skriver ovenfor, skal der være afløb til en krydsveksler ellers er det vist en smagssag om man er til den ene eller den anden.


De forskellige typer har fordele og ulemper. Rotorvekslere har i mange år været brugt i større bygninger og industrien.

Jeg ville vælge den passive modstrømsveksler. Hovedsageligt fordi den har mindre strømforbrug og bedre virkningsgrad. Det er ikke nødvendigt med varmeflade ved en ordentlig udført installation. Desuden har den færre sliddele.


 
Annonce
Mange tak for Jeres input.
Hvad er de væsentligste punkter i en ‘ordentlig udført installation’?
Jeg tænker at udføre det selv men vil jo gerne gøre det rigtigt og har ikke den store tiltro til de billige pakkeløsninger man kan købe online selvom der medfølger ‘dimensionering’.
Jeg vil nemlig rigtig gerne undgå varmefladen. 
Varmefladen er indbygget. Kan man undgå den?

Vi har haft varmen tændt siden midt december, og den bruger ca. 1 kWh i døgnet. Altså ikke meget.
Jeg har selv et Genvex anlæg fra 1998. Der er rørene alt for dårligt isoleret (50 mm). I nye huse lægges rørene ned i 500-600 mm isolation. Dem jeg kender med nye huse, har indblæsnings temperaturer kun 1-2 grader under stuetemperatur ved ca 5 grader ude. Det kan man ikke mærke. Så der er ikke noget med at bruge dyr elvarme. Jeg har et fjernvarmeelement, der reelt ikke laver andet end kompenserer for den dårlige isolation. Jeg har sat en ny styring på, men der har aldrig været skiftet noget andet i de 25 år.

Ud fra mine erfaringer vil jeg sige at vigtigste er ordentligt isolerede rør, god virkningsgrad og god styring.
GodeVen skrev den 09-02-2023 15:22:32

Jeg har selv et Genvex anlæg fra 1998. Der er rørene alt for dårligt isoleret (50 mm). I nye huse lægges rørene ned i 500-600 mm isolation. Dem jeg kender med nye huse, har indblæsnings temperaturer kun 1-2 grader under stuetemperatur ved ca 5 grader ude. Det kan man ikke mærke. Så der er ikke noget med at bruge dyr elvarme. Jeg har et fjernvarmeelement, der reelt ikke laver andet end kompenserer for den dårlige isolation. Jeg har sat en ny styring på, men der har aldrig været skiftet noget andet i de 25 år.

Ud fra mine erfaringer vil jeg sige at vigtigste er ordentligt isolerede rør, god virkningsgrad og god styring.

Vi oplever også en temperaturforskel, men den er sjældent oppe på 2 grader. Lige nu er der en forskel på 0,9 grader. Vi har ikke 500-600 mm. isolering på loftet. Jeg tænker det bedre kan svare sig for os at bruge 1 kWh/døgn på varmefladen end at skulle varme luften op med oliefyret.

Med oliefyr betaler du nu cirka 1,50 kr pr kWh (varme).

Sidste år steg gennemsnitsprisen for el til over 4 kr. Det er inklusiv alt, ikke kun den rå elpris, man bliver præsenteret for flere steder. I dette halvår er afgiften næsten nul, der betyder prisen er faldet med ca. 0,85 kr siden nytår. Det er dog stadig billigere at bruge olie end ren el-varme.

Jeg ville slukke for varmefladen. En forskel på 1 grad kan du højest mærke 10 cm fra udblæsningen.

https://forsyningstilsynet.dk/tal-fakta/priser/elpriser/prisstatistik-3-kv-2022
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis