Ventil kan ikke drejes

Godaften til jer.
Jeg skal skifte armatur i vores køkken og skal i den forbindelse have slukket for vandet, så jeg kan afmontere det gamle armatur. Jeg kan ikke dreje ventilen der lukker for vandet og jeg mistænker at grunden til dette er at møtrikken i midten forhindrer dette. Skal møtrikken løsnes før jeg kan dreje ventilen? (Se billede)
På forhånd tak
Vh Esil
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næppe møtrikken, men nærmere selve kugleventilen indvendig, der er groet fast. Prøv at tage lidt hårdere fat med en tang, dog uden at knokle det hele. Der er et synligt stop ved vrideren, så du kan se lukkeretning.  Hvis det er umuligt, kan moderat varme måske hjælpe, men kuglesædet i plast er jo ikke varmefast, så...  

Hej og velkommen på siden..   
Prøv at tag grundig fat i det sorte håndtag, lykkes det ikke, kan afmontere det sorte håndtag, og bruge en svensknøgle på de 2 flader der er på gevindet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis jeg skal afmonter det sorte håndtag, er det så møtrikken der skal skrues af? Kan man evt. smøre med noget for at løsne det op? 
Det vil ikke hjælpe. Den er groet til i kalk på indersiden, så der skal "bare" vold til, med fare for at knække hele vandrøret og ventilen af.
Sæt en skiftenøgle eller polygrip tang på håndtaget, og drej det med uret, hold gerne igen på ventil-huset med et andet stykke værktøj, eller lig noget under, f.eks. nogle stykker træ eller mursten.

Esil skrev den 13-01-2023 22:45:37

Hvis jeg skal afmonter det sorte håndtag, er det så møtrikken der skal skrues af? Kan man evt. smøre med noget for at løsne det op? 

Ja møtriken skal af og håndtaget trækkes ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Luk hovedhanen.
Skift den viste ventil og armaturet.
Check at intet lækker når du igen åbner hovedhanen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg bor i etage ejendom så har ikke mulighed for at lukke hovedhanen uden videre. Jeg har fået den drejet ved hjælp af en hammer, så problemet er løst:) tak for jeres input:)
Sørg for at give ventilen “noget motion”, så den let kan åbnes og lukkes. Det med hammeren er absolut kun en nødløsning, og kan let gå galt.
Det er en god vane at lukke og åbne alle ventiler i boligen et par gange om året. Det hindrer at de “gror fast”.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis