Hjælp til elblæser

Hej jeg har en blæser jeg skal have sat strøm til men kunne godt lige bruge noget hjælp med at læse lednings diagrammet. Kig på billedet for reference.
For mig ser det ud som om at på højre side af diagrammet skal sidde en kondensator mellem N til brun ledning og sort skal forbindes uden om kondensatoren? Venstre side skal bare forbindes direkte til blå ledning? 
Lyder det rigtigt eller er jeg helt gal på den?
På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et billede af klem-kassen og evt. af blæser model nummer/mærke skilt?

Du skal forbinde den brune i din ledning ( fase ) til U1 altså til venstre på billedet men om det er til venstre i klemkasse kommer jo an på hvordan du står. 
Så skal den blå ( Nul ) forbindes til U2. 
Man må gå ud fra at kondensator er indbygget eller monteret  i klemkasse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er du sikker på at der ikke skal kondensator på? Har lige taget et billed af model og det ser ud som om der skal tilføjes kondensator
Tak fordi i gider hjælpe
Noget tyder på at du selv skal monteren kondensatoren, nemlig at vedlagte forbindelsesdiagram angiver forbindelserne ved U1, U2, Z og jord. Var kondensatoren inkluderet ville jeg havet forventet forbindelserne angivet som L, N og PE. Men det er jo ikke sikkert de benytter samme logikformel som mig 🧐
Skal der monteres kondensator er specs angivet på det andet skærmskud.
https://ebmpapst-ventilator.hu/userfiles/webshop/products/attachments/D4E160-DA01-02-Eng.pdf

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har ofte set denne model eller lignende. De er altid leveret med kondensator og denne ligger i eller lige ved siden af klemkasse. Det skal være  3 mF 400 Volt. motor kondensator ( ikke elektrolyt) hvis den ikke skulle være leveret med. 

Annonce
ev elmand skrev den 14-01-2023 22:41:10

Jeg har ofte set denne model eller lignende. De er altid leveret med kondensator og denne ligger i eller lige ved siden af klemkasse. Det skal være  3 mF 400 Volt. motor kondensator ( ikke elektrolyt) hvis den ikke skulle være leveret med. 

Jeg ville nu montere 450 v 3 mikrofarad når det opgives på monteringsskemaet. Har det stor betydning, tiden kan måske vise det :-)

Den skal jo kun monteres hvis den ikke allerede er der. Det vil den oftest være, har ikke set andet. 
Naturligvis skal der bruges kondensator kondensator. 
Undskyld jeg læste forkert den er 450 V  

Søgen på nettet efter den, giver en masse ebay-kina bras, så tyder på du er ude på dybt vand med noget gør det selv fusk.
Billede af terminal kassen som jeg bad om, kan fjerne tvivlen om kondensatoren, da denne ligger herinde hvis inkluderet, eller i nærheden heraf.

Som jeg læser det diagram, så er der 2 løsnings modeller:
1) Fase på U1, Nul på U2 og kondensator mellem U2 og Z (som bør være inkluderet)
2) Nul på U1, Fase 1 på U2 og fase 2 på Z, og undlade at have kondensator installeret mellem U2 og Z.

Indbygget motorværn er den "blok" der er illustreret under U1 før afgrening til de to sæt viklinger.

Så køre den med fix bix løsning. Jeg ville gerne sige mange tak til alle der har hjulpet. 

Steensen jeg gik med løsning 1 du kom med. Det var det jeg selv var kommet frem til og prøvet at forklare i mit første indlæg dog var det nok kluntet forklaret af mig. 

Tusind tak for hjælpen alle
Fra Farnell på spørgsmål om kondensatoren følger med

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis