Byggetavle sikring

Vil skaffe mig en 16A byggetavle da jeg skal bruge en mine svejser der har 230V stik meeen nok kan trække på til små 13-14A ca,,

Tænker før jeg for en EL mand ud og laver et nyt 16A udtag kan jeg måske via en byggetavle teste om jeg kan bruge maskinen og så hvis den hiver for meget så slå sikringen ud i byggetavle før i mit skab.

? er om relæet i byggetavlen 230V udtag falder ved 10A eller 16A.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 16A gruppe slår først ud når du overstiger 16A i noget tid. Afhængig af karakteristika på sikringen.
20A ved en punktsvejsning vil ikke få den til at slå ud, da sikringselementet ikke når at blive varmet op.

Elektronikteknikeren
Uanset om der sidder en 16A sikring i byggestrømstavlen, skal sikringen foran være mindst 16A. En Neozed sikring (de små sikringer) er middeltræge og tåler en overbelastning i længere tid. Hvis din maskine trækker mindre end 16A, vil sikringen kunne holde. Hvorfor vil du bruge en byggestrømstavle som forsøg. Byggestrømstavlen skal også sluttes til et sted.

fase
Nå, tror jeg har fundet svaret, man kan ikke få en med 230v indgang(til de 3 230v eks), så er det udelukket.
Byggestrøms tavler er lavettil at køre fra 400V CEE stik typisk, og fordeler så ud til flere 230V stik og 400V stik, og på den måde kan du få et 400V 16A stik til at trække 3x 230V 16A forbrugere.
Det kan også laves på fuske-vis på anden vis, eller købe regulære adaptere til 400-->230V men ja det er nemmere med en bygge strømtavle.

Hvilket svejse-værk har du? Måske du kan få det tilsluttet på anden vis.

 

Man kan ikke køre med 3 x 230 v svejser i DK. 
Det er meget nemt at få en 1 x 230 v svejser monteret på en 16 A stikkontakt selv om denne er 3 faset + nul og jord. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Øhh ok den var ny for mig, hvorfor kan man ikke køre med 3x230v svejser her i DK???? 
Takker,, ja jeg opdagede at det bedste er at få en fagmand til at lave et 16A udtag og bruge det.
 Skærebrænder og svejseren er begge fra EBay, så på en Svensk YouTube at det funkede på en 230v uden det sprang noget selv om han regnene med det ville slå ud, men jeg vil gerne være sikker, bor i et hus fra 1931 og der sidder to ældre el radiatorer der triller på 400V, så det må kunne laves uden de store omkostninger,
Metalskæreren er en Cut 50 og pindesvejs er samme billige type 230v som biltema har
Jeg har haft en Cut 40 også en 240 volt, den kunne bruge op til 26 ampere, jeg har de små neozed sikringer, så på 16 ampere kunne det gå i kort tid af gangen på fuld power.
Jeg købte en 60 amperes plasmacutter der køre 3 x 400 volt i stedet for, den kan skære op til 24 mm i stål. købte den her LINK
sådan ser et snit i 24 mm stål ud, jeg lavede.



Vi prøver igen, i morgen --
Oki tak, men mit er kun til ‘lege’ forbrug 👍🙂
Svar til mfrost.
Vi har 3 x 400 volt i DK almindeligvis og når man så bruger nul og en af faserne så har vi 1 x 230 Volt. Det er et system som har nullen jordforbundet ved transformator station, og der er så nul i installationen.
I Norge f.eks. har man mange steder svært ved at lave den jordforbindelse, og derfor kører man med 3 x 230 V Det kaldes isoleret net. Her er der så ikke nul leder i installationen. 
Så hvis man skal have en lampe til at lyse så bruger man 2 faser i den type installationer. 
Når vi taler om motorer kan de være mærket med 3 x 230 V  Så kan man montere dem i klemkasse på sådan en måde at selv 3 x 400 V så får hver spole i viklingen kun 230 V. Det kaldes stjerne forbindelse. 
I andre lande kan man have andre spændinger og frekvens.
Jeg har f.eks. sat et el-vække ur til i Brasilien. Her kom jeg meget for tidlig op, for de har 60 Hz og derfor kører vækkeuret ca. 20 % for hurtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis