Tilbygning og flytte jordvarmeslanger

Hej hej. 

Jeg står og skal bygge en tilbygning på 60 kvm. 
Soklen skal støbes og have gulvarme i et betondæk. 

Der er flere problemstillinger som melder sig. 

1: For det første ligger der jordvarmeslanger i haven hvor jeg vil bygge. Der skal graves nye ned længere ude på grunden. Det er fint nok. 

2: Slangerne ligger i 60 cm dybde, altså jeg kommer til at grave i dem når jeg skal lave sokkel. Jeg må ha gravet de gamle slanger op, eller skære dem over når jeg støder på dem? 

3: Se tegning. 

Rød bygning = nuværende hus 
Grøn = kommende tilbygning
Blå = gamle jordvarmeslanger 
Sort = nye slanger 
Gul pil = overvejer ikke at bygge der,  men lade være plads til at slangerne kan føres ud. 

Spørgsmål 3 går på: der hvor slangerne går ind til varmepumpen, gennem soklen. Vil det give mening at bygge udenom, så der er plads / adgang til sokkel og slanger?  Eller kan jeg lade slangerne gå under huset? 

Tak på forhånd.




 Vh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
alle slanger der går gennem sokkel og under huset SKAL isoleres
den streng der kommer under huset skal bare skrottes , så bare klip dem over
og 60 cm dybde , dem der har gravet dem ned ved åbenbart intet om jordvarme , de skal mindst 90 cm ned
Jeg kender ikke alle jordvarme systemer. Men dem jeg har set har flere strenge som går til en samlebrønd, og så går der frem og retur i 1 fælles rør ind i huset. 
Du skal ikke lave hak i din tilbygning slanger skal bare isoleres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
husk at bruge den rigtige isolering til jordvarme , det er meget vigtigt
Du kan evt. lægge kabelrør når du laver sokkel og støber. F.eks. ø90 eller ø107  glat indvendig. Senere kan du skubbe jordslangen, med isoleringen, ind gennem kabelrøret. Kabelrører kan du også, i givet fald, bøje i given radius.
Kabelrørene kan udmærket ligge under din nye tilbygning.

Bemærk at gennem soklen skal det være med "rør i rør". Jordslanger nærmere huset end 1,5 meter skal isoleres.

Har selv brugt 2 x ø125/ø107 mm kabelrør, i ca. 10 meters længde. Isoleringen limede jeg sammen til en "strømpe" for derefter senere at trække den ind over jordslangen. Jeg brugte 19 mm godstykkelse da det giver en større limflade end 9 mm. For at centrerer limningen skete over en lille plastflaske som løbende blev flyttet med en snor. Det viste sig at det faktisk ikke var nødvendigt med en træksnor da jordslangen, med isoleringen, blev ført ind gennem kabelrørene.

Det er bedst at undgå enhver form for brønd eller samlinger, da det kræver tilgængelighed.
Nogle Brinepumper kan let klare 6-700 meter jordslange.
Jeg lavede nyt gulv i mit fyrrum for nogle år siden, og støbte 2 stk ø 110 kloakrør ned, som går ud gennem soklen. For at være foreberedt, hvis jeg skulle finde på at få jordvarme.
Jeg blev anbefalet at bruge 6 stk 15 gr. bøjninger til hvert rør, hvor rørene går op til gulvet. For at få en blød bøjning så det er nemere at skubbe en slange ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Har læst på Heatpump at selv ø110 15gr. bøjninger ikke er optimalt. Vedkommende, som skrev dette, havde erfaring for at isoleringen stadig fangede i overgangene for bøjningerne.
Super gode råd. Tak ! 

Der går jo allerede rør ind til huset gennem soklen, som sikkert er isoleret. 

Kunne jeg med fordel bruge dem igen, og føre dem ud til en brønd, og så trække nye slanger derfra? 

Eller måske er det nemt at trække nye ind, der hvor de gamle er ført igennem, og så undgå brønden. 


Og så skal lige ha regnet på hvor mange meter slange jeg skal bruge. 

Jeg har en 6kw f1245 varmepumpe, som jeg har hørt godt kan trække 200kvm velisoleret hus. 

Den gamle bygning er fra 2011, og isoleret efter br10. 
Den nye bliver jo så efter br20 tilbygning standard. 



 Vh.

GSH skrev den 13-01-2023 09:27:48

Har læst på Heatpump at selv ø110 15gr. bøjninger ikke er optimalt. Vedkommende, som skrev dette, havde erfaring for at isoleringen stadig fangede i overgangene for bøjningerne.

 Hvis bøjningerne er skubbet helt sammen, skulle det ikke give problemer.

Er der samlinger i isoleringen, må man jo lige tape dem, det samme med enden, der taper man stramt så den bliver lidt spids.

Vi prøver igen, i morgen --
Kunne jeg med fordel bruge dem igen, og føre dem ud til en brønd, og så trække nye slanger derfra? 

Måske kan du bruge dem igen , det afhænger af den indvendig diameter.
Det vil være en fordel hvis du kan trække nye ind og undgå brønden.

Du kan også få Elektrosvejst nye og gamle slanger, et givent passende sted, så have styr på hvor der er, så du evt. kan komme til inspektion ved opgravning. Der er ingen decideret krav om brønd, ved Elektrosvejset samlinger. Samlingen kunne f.eks. ske under er form for flise, så er der ingen tvivl hvor der er.

Formentlig kan din Brinepumpe trække 4-600 meter slange. 400 meter er generelt ikke noget problem.
Du kan evt. spørge Vølund eller din Servicemontør, eller tilsvarende kompetente.

Lad være at spare på slangelængden.
Nogle har god erfaring med Turboslange.

Vedr. brug af kloak bøjninger bør man lytte til erfaringer. Det er kun amatører som ikke taper samlingerne for isoleringen. Isoleringen kan udmærket "bide" i en fuldt samlet bøjning..


Tak for gode råd. 

 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis