Gulvvarme med kun 50mm EPS over terrændæk? Byggetekniske hindringer?

Vi har fået lavet nyt badeværelse og bryggers, hvor der der blev gravet ud, understøbt og isoleret efter reglerne. Nu kan vi knap holde ud at gå rundt i resten af huset, hvor der er så fodkoldt at det kræver både uldstrømper og sutsko. En test af isoleringen under parketgulvet har vist at det er totalt faldet sammen. I forvejen har der efter tegningerne fra 1954 kun været 7cm, og nu svarer det nok ikke til mere end 0,5cm. 
Familien har talt: Der skal isoleres i resten af huset også. I forvejen bliver varmen sat et par grader over behov, for at modvirke det kolde gulv.

VVS har været forbi og givet et overslag på en tilbagebetalingstid på en 500-600 år, hvis vi understøber og etablerer nyt terrændæk i hele huset. Han synes vi skulle fjerne de gamle gulve, afrense terrændæk, få damp- og radonspærre, EPS med spor til gulvvarmeslanger og så nyt gulv ovenpå. 
Vi har i forvejen alle rør til radiatorer løbende under gulvet, så hele husets indretning med døre osv. er slet ikke gearet til andet end samme løsning igen eller gulvvarme. Ingen kælder og intet loft.
Vi har meget billig fjernvarme fra restvarme, så prisen for opvarmning er ikke den store bekymring.
Derimod læser jeg bygningsreglementet som at der kræves 300mm isolering (eller tilsvarende), når der skal lægges gulvvarme, medmindre der er byggetekniske hindringer.

Hvad er vores lovlige muligheder her? Må vi nøjes med EPS-pladerne på 50mm med gulvvarme?
Videncenter for energibesparelse i boliger skriver: "Terrændæk skal efterisoleres, hvis betonpladen alligevel 
skal fjernes fx i forbindelse med installation af gulvvarme". I vores tilfælde er det så ikke nødvendigt at fjerne betonpladen for at anlægge gulvvarme, fordi det aldrig nogensinde kan blive rentabelt i husets/vores/menneskehedens levetid?
Vi har fået lavet nyt badeværelse og bryggers... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@MrMunk Tusind tak for din tilbagemelding og fantastisk at høre at I er glade for det!

Det er jo meget samme fremgangsmåde som jeg havde forestillet mig, bortset fra at du har valgt grus i stedet for flydespartel. Er der en specifik grund hertil? Derudover havde jeg forestillet mig udrulning af damp- og radonspærre direkte på det afrettede terrændæk. En bestemt grund til radonspærre nederst og dampspærre oven på isoleringen? Endeligt har du valgt trægulvplader med spor, i stedet for f.eks. Nordic gulvvarmeplader af XPS. Er det en økonomisk beslutning eller har du noget viden om XPS-pladerne? Jeg havde planlagt at lægge klikgulve direkte på, men du er jo helt oppe på 35mm (+ tyk måtte) før du når til gulvet fra gulvvarmepladerne.  

Tilføjelse: Det med rummene som er for varme til gulvvarmen kender vi godt! Vi har skruet op på 23 grader i nyt badeværelse og bryggers, ellers ville varmen fra teknikskabet i sig selv kunne holde rummene varme nok til termostaten, men uden at gennemvarme rummet.

Selvtak. Jeg søgte en masse information inden jeg gik igang og planlagde opgaven over et år, inden jeg gik igang. Jeg er ikke håndværker, men er glad for at gøre det selv og ikke mindst spare pengene.

Jeg har ikke 35 mm mellem varmeplader og gulv. Rør og varmeplader ligger i 25mm spånpladen, derpå ligger der en 12mm spån, måtten og herefter klikgulv. så kun omkring 24mm mellem varmeplader og fødder ;) Og det virker fint. Mit gasforbrug er godt 20% lavere end forrige år (plus at gulvvarmen har erstattet elvarmen i en 30  k.meter tilbygning jeg har)

Jeg valgte grus af to årsager, Den ene var økonomi. Den anden var at jeg lavede huset i etaper, og jeg var bange for jeg ikke kunne styre niveauet præcist nok i 4 dele spredt over ét år hvis jeg skulle hælde flydespartel ud. Så det blev til 2.5-3tons grus istedetfor.
Indrømmet, det at bruge grus, var tidskrævende, at få det stampet hårdt nok med pladevibrator og få det plant og i niveau, tog tid. 

Jeg kiggede godt på XPS plader med spor, men igen faldt valget på et materiale jeg kendte styrken på. Som en anden vist skriver længere oppe, så var jeg også lidt loren ved 8 mm MDF under klikgulvet ovenpå XPS pladen og så skulle det kunne bære.... 
Jeg mener at jeg dengang læste mig frem til at der skulle mere plade "ovenpå" XPS pladerne, inden man fik den styrke der skulle til. Hvor spån med spor blev en del af den samlede gulvstyrke.

Jeg har ikke lagt en dampspærre ud over hele gulvet. Jeg har brugt vådrumssikring, det der tykke gummimaling, og brugt det til at lukke sprækken mellem sokkel og betondæk, og derved sikret at radongas ikke siver op der. Gassen kan ikke sive op gennem betondækket, så ingen grund til at bruge tusindevis a kroner på en fulddækkende radonmembran. jeg mener jeg sparede 10.000 på det alene. Man er vel halvt jyde ;) (Det var et tip jeg fik at en ingenør).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
MrMunk skrev den 18-01-2023 12:50:34

Jeg har lige været hele møllen igennem, Og kom også frem til at det på ingen måde kunne svare sig at grave ud, men valgte at nøjes med de 50mm isolering der kunne blive plads til.
Jeg rev alle gulve op, og fjernede alle jern- kobberrør, der også havde ligget i snart 55 år. 

Jeg startede med at lukke imellem sokkel og betondæk for radonspær med alm. vådrumsspærrer og masser af det. 

Så nivelerede jeg gulvet op med grus stampede og isolerede med C80Sundolitt plader og dampspærre ovenpå dette. 

Gruden til at jeg nivelerede op med grus, var at betondækket varierede i højde, så jeg vurderede at det var bedst at sikre et stabilt og plant underlag af grus, og så kun 50mm isolering.

I polystyren lavede jeg spor til nyt el og varme- og vandrør til div. andre rum. Lagde 25mm spån med spor. heri lagde jeg 20mm rør og selvfølgelig varmefordelingsplader.
Dette toppede jeg af med en 10 mm. spån, og herefter en tyk måtte og nyt klikgulv. Skiftede også alle innerdøre og fik i samme ombæring helt ny EL-installation, da den gamle også havde set det bedste af de sidste 55 år. og har nu også fået sat et "dødt" område i huset af til et ekstra toilet....... bedste "par"hundredetusinde jeg nogensinde ...
Er det opbygget med s80 eps? 
Oplever du gulvet som fast? Eller gynger det? Det er jo en konstruktion der er en hel del blødere end foreskrevet🙂

 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vær obs på ikke at lægge to folier i samme konstruktion.
Radon og fugtspærre kan udgøres af én og samme membran, så undgår man at samle fugt mellem to lag plast. Radon/fugtspærre kan også udføres i lip vådrumsmembran som påsmøres klaplaget efter afretning med flydespartel.

Elektronikteknikeren
MrMunk skrev den 18-01-2023 15:50:43

Selvtak. Jeg søgte en masse information inden jeg gik igang og planlagde opgaven over et år, inden jeg gik igang. Jeg er ikke håndværker, men er glad for at gøre det selv og ikke mindst spare pengene.

Jeg har ikke 35 mm mellem varmeplader og gulv. Rør og varmeplader ligger i 25mm spånpladen, derpå ligger der en 12mm spån, måtten og herefter klikgulv. så kun omkring 24mm mellem varmeplader og fødder ;) Og det virker fint. Mit gasforbrug er godt 20% lavere end forrige år (plus at gulvvarmen har erstattet elvarmen i en 30  k.meter tilbygning jeg har)

Jeg valgte grus af to årsager, Den ene var økonomi. Den anden var at jeg lavede huset i etaper, og jeg var bange for jeg ikke kunne styre niveauet præcist nok i 4 dele spredt over ét år hvis jeg skulle hælde flydespartel ud. Så det blev til 2.5-3tons grus istedetfor.
Indrømmet, det at bruge grus, var tidskrævende, at få det stampet hårdt nok med pladevibrator og få det plant og i niveau, tog tid. 

Jeg kiggede godt på XPS plader med spor, men igen faldt valget på et materiale jeg kendte styrken på. Som en anden vist skriver længere oppe, så var jeg også lidt loren ved 8 mm MDF under klikgulvet ovenpå XPS pladen og så skulle det kunne bære.... 
Jeg mener at jeg dengang læste mig frem til at der skulle mere plade "ovenpå" XPS pladerne, inden man fik den styrke der skulle til. Hvor spån med spor blev en del af den samlede gulvstyrke.

Jeg har ikke lagt en dampspærre ud over hele gulvet. Jeg har brugt vådrumssikring, det der tykke gummimaling, og brugt det til at lukke sprækken mellem sokkel og betondæk, og derved sikret at radongas ikke siver op der. Gassen kan ikke sive op gennem betondækket, så ingen grund til at bruge tusindevis a kroner på en fulddækkende radonmembran. jeg mener jeg sparede 10.000 på det alene. Man er vel halvt jyde ;) (Det var et tip jeg fik at en ingenør).

 Ja, det var selvfølgelig højde over isolering jeg ville skrevet. Men det er så grundet dit aktive valg om ikke at gå med XPS. Jeg er stadig i tvivl, men har heldigvis lige et par måneder før det bliver kritisk at beslutte mig.

Når jeg endelig har gulvet af, skal det gerne gå lidt hurtigt, så det bliver flydespartel, selvom det selvfølgelig er en meget dyr løsning i de mængder.

Jeg stoler ikke på tætheden af vores terrændæk fra 52, både i forhold til fugt og radon. Det bliver løsningen med fulddækkende på terrændækket. Om det bliver rullet ud og tapet eller som påsmurt tætningsmembran, må jeg overveje. Det bliver nok alt efter hvad jeg vurderer kommer til at fungere bedst med de hårde XPS-plader, der kommer under de tynde gulvvarmeplader. 

Valgte du selv 20mm rør grundet nuværende installation/kredsstørrelse, eller for at kunne have en lavere fremløbstemperatur?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
lyhne1 skrev den 18-01-2023 17:38:01

MrMunk skrev den 18-01-2023 12:50:34

Jeg har lige været hele møllen igennem, Og kom også frem til at det på ingen måde kunne svare sig at grave ud, men valgte at nøjes med de 50mm isolering der kunne blive plads til.
Jeg rev alle gulve op, og fjernede alle jern- kobberrør, der også havde ligget i snart 55 år. 

Jeg startede med at lukke imellem sokkel og betondæk for radonspær med alm. vådrumsspærrer og masser af det. 

Så nivelerede jeg gulvet op med grus stampede og isolerede med C80Sundolitt plader og dampspærre ovenpå dette. 

Gruden til at jeg nivelerede op med grus, var at betondækket varierede i højde, så jeg vurderede at det var bedst at sikre et stabilt og plant underlag af grus, og så kun 50mm isolering.

I polystyren lavede jeg spor til nyt el og varme- og vandrør til div. andre rum. Lagde 25mm spån med spor. heri lagde jeg 20mm rør og selvfølgelig varmefordelingsplader.
Dette toppede jeg af med en 10 mm. spån, og herefter en tyk måtte og nyt klikgulv. Skiftede også alle innerdøre og fik i samme ombæring helt ny EL-installation, da den gamle også havde set det bedste af de sidste 55 år. og har nu også fået sat et "dødt" område i huset af til et ekstra toilet....... bedste "par"hundredetusinde jeg nogensinde ...
Er det opbygget med s80 eps? 
Oplever du gulvet som fast? Eller gynger det? Det er jo en konstruktion der er en hel del blødere end foreskrevet🙂

 

 Var lige og kigge på faktura, det er C80 Climate jeg har brugt. Og der er ingen problemer med gyngende gulve med det. beklager den lille skrivefejl.

SBW skrev den 18-01-2023 21:11:33

MrMunk skrev den 18-01-2023 15:50:43

Selvtak. Jeg søgte en masse information inden jeg gik igang og planlagde opgaven over et år, inden jeg gik igang. Jeg er ikke håndværker, men er glad for at gøre det selv og ikke mindst spare pengene.

Jeg har ikke 35 mm mellem varmeplader og gulv. Rør og varmeplader ligger i 25mm spånpladen, derpå ligger der en 12mm spån, måtten og herefter klikgulv. så kun omkring 24mm mellem varmeplader og fødder ;) Og det virker fint. Mit gasforbrug er godt 20% lavere end forrige år (plus at gulvvarmen har erstattet elvarmen i en 30  k.meter tilbygning jeg har)

Jeg valgte grus af to årsager, Den ene var økonomi. Den anden var at jeg lavede huset i etaper, og jeg var bange for jeg ikke kunne styre niveauet præcist nok i 4 dele spredt over ét år hvis jeg skulle hælde flydespartel ud. Så det blev til 2.5-3tons grus istedetfor.
Indrømmet, det at bruge grus, var tidskrævende, at få det stampet hårdt nok med pladevibrator og få det plant og i niveau, tog tid. 

Jeg kiggede godt på XPS plader med spor, men igen faldt valget på et materiale jeg kendte styrken på. Som en anden vist skriver længere oppe, så var jeg også lidt loren ved 8 mm MDF under klikgulvet ovenpå XPS pladen og så skulle det kunne bære.... 
Jeg mener at jeg dengang læste mig frem til at der skulle mere plade "ovenpå" XPS pladerne, inden man fik den styrke der skulle til. Hvor spån med spor blev en del af den samlede gulvstyrke.

Jeg har ikke lagt en dampspærre ud over hele gulvet. Jeg har brugt vådrumssikring, det der tykke gummimaling, og brugt det til at lukke sprækken mellem sokkel og betondæk, og derved sikret at radongas ikke siver op der. Gassen kan ikke sive op gennem betondækket, så ingen grund til at bruge tusindevis a kroner på en fulddækkende radonmembran. jeg mener jeg sparede 10.000 på det alene. Man er vel halvt jyde ;) (Det var et tip jeg fik at en ingenør).

 Ja, det var selvfølgelig højde over isolering jeg ville skrevet. Men det er så grundet dit aktive valg om ikke at gå med XPS. Jeg er stadig i tvivl, men har heldigvis lige et par måneder før det bliver kritisk at beslutte mig.

Når jeg endelig har gulvet af, skal det gerne gå lidt hurtigt, så det bliver flydespartel, selvom det selvfølgelig er en meget dyr løsning i de mængder.

Jeg stoler ikke på tætheden af vores terrændæk fra 52, både i forhold til fugt og radon. Det bliver løsningen med fulddækkende på terrændækket. Om det bliver rullet ud og tapet eller som påsmurt tætningsmembran, må jeg overveje. Det bliver nok alt efter hvad jeg vurderer kommer til at fungere bedst med de hårde XPS-plader, der kommer under de tynde gulvvarmeplader. 

Valgte du selv 20mm rør grundet nuværende installation/kredsstørrelse, eller for at kunne have en lavere fremløbstemperatur?

 20mm rør, blev valgt udfra at den shunt jeg havde købt, var til 20mm..... Så der var ikke så meget at tænke over.

MrMunk skrev den 19-01-2023 08:46:16

lyhne1 skrev den 18-01-2023 17:38:01

MrMunk skrev den 18-01-2023 12:50:34

Jeg har lige været hele møllen igennem, Og kom også frem til at det på ingen måde kunne svare sig at grave ud, men valgte at nøjes med de 50mm isolering der kunne blive plads til.
Jeg rev alle gulve op, og fjernede alle jern- kobberrør, der også havde ligget i snart 55 år. 

Jeg startede med at lukke imellem sokkel og betondæk for radonspær med alm. vådrumsspærrer og masser af det. 

Så nivelerede jeg gulvet op med grus stampede og isolerede med C80Sundolitt plader og dampspærre ovenpå dette. 

Gruden til at jeg nivelerede op med grus, var at betondækket varierede i højde, så jeg vurderede at det var bedst at sikre et stabilt og plant underlag af grus, og så kun 50mm isolering.

I polystyren lavede jeg spor til nyt el og varme- og vandrør til div. andre rum. Lagde 25mm spån med spor. heri lagde jeg 20mm rør og selvfølgelig varmefordelingsplader.
Dette toppede jeg af med en 10 mm. spån, og herefter en tyk måtte og nyt klikgulv. Skiftede også alle innerdøre og fik i samme ombæring helt ny EL-installation, da den gamle også havde set det bedste af de sidste 55 år. og har nu også fået sat et "dødt" område i huset af til et ekstra toilet....... bedste "par"hundredetusinde jeg nogensinde ...
Er det opbygget med s80 eps? 
Oplever du gulvet som fast? Eller gynger det? Det er jo en konstruktion der er en hel del blødere end foreskrevet🙂

 

 Var lige og kigge på faktura, det er C80 Climate jeg har brugt. Og der er ingen problemer med gyngende gulve med det. beklager den lille skrivefejl.

 Tak.. spændende. 

Jeg overvejede engang at lave en tilsvarende løsning, dog med Kingspans tf70, som vist er godt og vel dobbelt så hårdt.. Men Droppede det, for nu🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej allesammen

Jeg er i gang med at undersøge mulighederne for at etablere gulvarme i mit nye hus og er stødt på MrMunks indlæg, hvor han beskriver sin fremgangsmåde. Jeg håber, at jeg kan få lov til at stille et par spørgsmål direkte til MrMunk.
@MrMunk, hvis du ser dette, kunne jeg godt tænke mig at spørge dig, om du overhovedet har brugt skruer til at fastgøre spånplader med spor (25mm) på plads? Jeg antager, at spånpladerne med spor normalt lægges svømmende på C80Sundolitt plader, men jeg er usikker på den specifikke fastgørelsesmetode, du har anvendt.
Desuden, når det kommer til lag af spånplader, har du skruet den 10mm spånplade fast på 25mm spånplade med spor? Jeg spekulerer på, om dette lag også kræver skruer for at sikre stabilitet.
Hvis du har mulighed for det, vil jeg også være taknemmelig for nogle billeder, der viser, hvad du har under gulvet. Det ville være en stor hjælp for mig at se din installationsproces og det endelige resultat.

På forhånd tak for din tid og dine svar

Venlig hilsen
Macho29

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også