Hammermølle

Hej herinde. 
Jeg har købt en pillepresse fra kina så mangler jeg bare noget at putte i den.
Er der nogen der har en brugt hammermølle eller en træ neddeler billigt til salg.
Eller måske kan man selv bygge en der kan knuse både gamle brædder, træaffald og grene fra haven.
Nogen der har erfaring med sådan noget..
Peter
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du godt glemme med de små kinapressere , der skal du bruge savsmuld og fine høvlspåner
Ok. Nu er det ikke en af de små kineser pressere jeg har købt. Det er en lidt større model 250 kg/t 
Jeg er fuldstændig klar over det er savsmuld jeg skal bruge og derfor søger jeg netop en form for maskine der kan lave
træ om til savsmuld.
En flishugger burde være nok, hvis du ellers har fået købt en ordentlig pille presser. 

https://www.youtube.com/shorts/yhaF5MgY5GA   
Jeg har svært ved at se fornuften i at lave træ om til savsmuld for derefter at presse det sammen og brænde det af.
Hvorfor ikke bare brænde træet som det er ?  

Det var noget andet hvis man har et værksted hvor savsmulden er et spildprodukt. Så giver det mening at presse det og bruge det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik:
Jeg ar da meget enig, men det kunne jo være fordi det skal bruges i et pillefyr som ikke kan tage hele træstykker ind med sneglen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Spildtræ (trætoppe) i skoven laves ofte om til flis, det kan de færreste pillefyr køre på med mindre det er knastørt miniflis, så jo det giver god mening at lave skovtræ om til træpiller. 
Det der ikke giver mening, er at nogle (kraft)varmeværker absolut vælger at fyre med træpiller (ofte importeret fra Amerika) - det er dyrere end træflis som man ellers fint kunne fyre med. 
Frank Chr. skrev den 13-01-2023 01:06:37

Spildtræ (trætoppe) i skoven laves ofte om til flis, det kan de færreste pillefyr køre på med mindre det er knastørt miniflis, så jo det giver god mening at lave skovtræ om til træpiller.
Det der ikke giver mening, er at nogle (kraft)varmeværker absolut vælger at fyre med træpiller (ofte importeret fra Amerika) - det er dyrere end træflis som man ellers fint kunne fyre med. 

Det er typen af kedel på kraftvarmeværkerne som ofte gør at de bruger træpiller og ikke bare flis. Det er meget nemmere at ombygge en kedel der tidligere brændte kul til at brænde træpiller.
Kul bliver ikke bare skovlet ind i kedlen - det bliver nærmere blæst ind som pulver. Derfor er det nemt at knuse træpillerne og bruge det i stedet for kul.

Men der er dog tidligere kulfyret varmeværke der i dag fyre med både træpiller og træflis. 
Det jeg skal bruge pillerne til en min brændeovn i min stue og den skal ikke bygges om eller fyre med andet end 6mm træpiller.
Jeg er fuldstændig klar over det er savsmuld jeg skal bruge. Det var bare for at bruge resttræ samt grene fra haven/skoven i stedet for at brænde det aff på bålstedet. Så kunne jeg ligeså godt prøve at lave træpiller ud af det.
Jeg har et sted jeg kan få alm savsmuld men i begrænset mængder. Så det blir en blanding af det hele pillerne bliver lavet af..
Man skal jo spare hvor man kan.. Eller jeg skal ihvertfal..:)
ptj skrev den 13-01-2023 11:36:23

Det jeg skal bruge pillerne til en min brændeovn i min stue og den skal ikke bygges om eller fyre med andet end 6mm træpiller.
Jeg er fuldstændig klar over det er savsmuld jeg skal bruge. Det var bare for at bruge resttræ samt grene fra haven/skoven i stedet for at brænde det aff på bålstedet. Så kunne jeg ligeså godt prøve at lave træpiller ud af det.
Jeg har et sted jeg kan få alm savsmuld men i begrænset mængder. Så det blir en blanding af det hele pillerne bliver lavet af..
Man skal jo spare hvor man kan.. Eller jeg skal ihvertfal..:)

 Mener du ikke en pilleovn   ..men ja man kan også godt fyre med træpiller (og tørt træflis) i en brændeovn. 

https://www.youtube.com/watch?v=zmRk44Utj0A&t=19s 

..eller udenfor https://www.youtube.com/watch?v=YczkbZOB1wk&t=8s 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis