Kæmpe skimmel bag nyt snedkerbygget walk in - kalder på hjælp!

Kære kloge jer

Jeg har købt et 150 år gammelt hus og fået snedkerbygget et indbygningsskab langs den ene væg på 1. sal. Jeg er senere blevet opmærksom på, at den modsvarende væg i mit soveværelse er iskold og nogle gange lidt våd pga. kondensvand. Formentlig fordi jeg har fået skifter tag og vinduer på huser, som nu er lidt “for” tæt isoleret. Jeg har derfor sørget for at sengegavlen står lidt ud for væggen og jeg udlufter godt i 10 min dagligt morgen og aften.

Nu har jeg med gru måtte konstatere, at væggen “bag” min skabsvæg må lide af samme problem. For hele mit skab er pludselig fyldt med skimmelsvamp!!. Især bagpladerne på skabet og nederst samt ud mod husets hjørner er hårdt ramt. Alt mit tøj stinker af kælder og skabet er formentlig ødelagt flere steder.

Hvad er næste skridt? Jeg vil gerne redde mit skab og have det op igen (snedkerne som byggede det, vil gerne hjælpe). Men hvordan går jeg med livrem og seler for det ikke sker igen.

Kan man isolere bagved? Findes der særlige plader til den slags eller er det bare nye venner skimlen kan vokse i? Jeg ved ikke om skabets bagplade rør ved væggen, men i så fald bør man måske bygge det 5 cm længere ude fra væggen? Kan man ventilere på en snart måde? Hvad hvis man dropper bagplade, så væggen udgør bagpladen?

Håber sådan I kan hjælpe. Det har allerede kostet en del tårer.

Hilsen
En begynder gør-det-selv-pige
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1
lyhne1
1636 4700
Ej, hvor er det en ærgerlig historie. 

Velkommen til🙂
Mange har forhåbentlig flere bud.. Men man kan godt opbygge en indvendig efterisolering af en ydervæg. 
Man kan f.eks få varmvægsplader, de er dog ret dyre.. 
Det kan også være en løsning bare at sikre tilstrækkelig ventilation bag skabet..
Skal du selv bygge? Eller hyrer du nogen? 

Afhængig af huset, kan udvendig efterisolering også være en mulighed.. det kan dog ændre husets udseende markant..

Det var blot et par indspark 🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Begynder24
Begynder24 Trådstarter
5
Tusind tak for at svare på min tråd. Var lidt nervøs for, om der ville være respons.

Jeg skal have en professionel tømrer til at hjælpe, men kunne godt tænke mig at vide lidt om det selv, så jeg er helt sikker på det bliver lavet ordentligt denne gang.

Jeg kan ikke få isoleret udefra, da der vil ændre husets arkitektur - og vi har lige fået pudset hele facaden så fint i forbindelse med nyt tag.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt varmeplader kan forhindre ny skimmel bag skabet. Jeg har haft svært ved at læse op på løsningen, når den kombineres med et lukket indbygningsskab. Vil nødig lave en ny skimmelrede 😬

lyhne1
lyhne1
1636 4700
Det er et godt forum du er landet i🙂

Det varcda en skam, at I lige har fået pudset op, så havde det måske været oplagt at få isolerer..  nå, sådan er der så meget🙂

Hvis der skal isoleres indefra, er det meget vigtigt at det udføres korrekt, netop for at undgå at der opstår fugt bag isoleringen.

Jeg tror grunden til det du oplever skyldes den kolde væg. Når den varme luft rammer den, fortættet fugten i luften, og giver gode betingelser for skimmel. Derfor skal der laves dampspærre, hvis man isolerer.

Har din tømrer været forbi? Han har formentlig en foretrukken metode, som han er erfaren i, det spiller jo også ind.
Jeg vil anbefale at du får nogle stykker forbi, og giver forslag til løsninger. 

Men det grundlæggende er, at enten bør væggen isoleres (indefra/udefra) eller også skal der sikres rigelig ventilation, af væggen. Ellers lander du samme sted som i dag. 🙂

Annonce
lyhne1
lyhne1
1636 4700
Jeg ved ikke,hvor i landet du er? 
Men jeg faldt lige over dette firma.
Jeg kender dem ikke, men så de både laver ventilation,  og skamowall, som begge kunne lyde relevante for dig🙂
(Jeg ved ikke, om de er gode,  men du kunne jo give dem et kald🙂)
Dk-indeklima​​​

ev elmand
ev elmand
23490 7480
Du skriver at det er 1. sal. 
Så jeg går ud fra at det er med skråvægge osv. Så isolering udefra er sikkert udelukket hvis ikke der er behov for nyt tag også. 
Det helt afgørende er at der er isoleret. Så hvordan det lige laves kan man ikke se ud fra billedet. Men det hjælper både på varmeregning og på skimmel dannelse. 
Der er desværre ikke noget trylleformular som lige løser det i et snuptag med minimale udgifter. 
Den optimale løsning er at rive væggene ned, isolere med ca.300 mm. + dampspærre og så sætte nye vægge op igen.
Det tager lidt plads i rummet, og måske er der problemer ved vindue i gavl så det skal afgøres på stedet. 
Det er fremtidens løsning. 
Den noget mindre løsning er at isolere bag skabet OG tage bagplade af. Og skabs døre skal stå åbne en del af tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Begynder24
Begynder24 Trådstarter
5
Tusind tak for svar :-)

Det er en 1. sal uden skråvægge og man kan desværre ikke isolere udefra.

Jeg er blevet foreslået følgende:

- at sætte enten multipore eller calciterm plader op på bagvæggen.
- Eventuel lave en ventilationsrist gennem muren.
- Sætte et duca system op i rummet til at tage den værste fugt.
- Fjerne bagbeklædning på skabet og rykke skabet 5-10 cm væk fra den nye bagbeklædning, så skimlen ikke får så nemt fast
- lave en sokkel med ventilation, så dee kommer luft om bagved.

Nogle tanker - eller skal jeg mon bare gøre det hele 😅😅😅?

Kh. A
Annonce
Gregeren
Gregeren
4765 2830
Multipor og calciterm er de eneste løsninger der dur med gamle kolde mure, som din.
Her får du ikke risikoen får kondens pga. manglende dampspærre, da produkterne er åndbare, og lader husets mur ventilere fugten væk.
Du risikerer samtidigt ikke at spærre fugt inde bag en dampspærre.

Elektronikteknikeren
Begynder24
Begynder24 Trådstarter
5
Tusind tak Gregersen!
ev elmand
ev elmand
23490 7480
Jeg tror da du skal gøre en del af det du foreslår. 
1. sætte multipor / calsitherm op på væggen
2. Beholde bagvæg i skabe men flytte dem lidt frem og så lave luft i sokkel og øverst .
3. montere Duca system i rummet
Jeg tror ikke du skal satse på at skimmel "ikke så nemt får fat" Hellere satse på at skimmel slet ikke opstår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Begynder24
Begynder24 Trådstarter
5
Hej Erik (og jer andre)

Du har ret - skimmel skal selvfølgelig slet ikke opstå igen (overlever heller ikke en sådan forskrækkelse igen 😅)

Jeg er enig i alle tiltagene. Får et par fagmand forbi næste uge. Jeg kan forstå, at en murer formentlig er den rigtige.

Mine snedkere sim byggede skabet har oplyst, at der allerede er er stort mellemrum - altså “luft” - bag skabet og mellem væggen. Så det var åbenbart ikke kun derfor. Næsten desværre.

Skabet kan skilles af af en snedker. Ved de mest ramte områder skal pladerne skiftes, men ellers vil dem der har bygger det, gerne hjælpe og skille/samle det ad igen.

Krydser fingre for 😬🤞🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Hvad hedder sådan en dims?
    Lav-Hus (læst 369 gange)
  2. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 499 gange)
  3. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 385 gange)
  4. Gulvvarme
    Fyr og opvarmning (læst 400 gange)