Kære kloge jer
Jeg har købt et 150 år gammelt hus og fået snedkerbygget et indbygningsskab langs den ene væg på 1. sal. Jeg er senere blevet opmærksom på, at den modsvarende væg i mit soveværelse er iskold og nogle gange lidt våd pga. kondensvand. Formentlig fordi jeg har fået skifter tag og vinduer på huser, som nu er lidt “for” tæt isoleret. Jeg har derfor sørget for at sengegavlen står lidt ud for væggen og jeg udlufter godt i 10 min dagligt morgen og aften.
Nu har jeg med gru måtte konstatere, at væggen “bag” min skabsvæg må lide af samme problem. For hele mit skab er pludselig fyldt med skimmelsvamp!!. Især bagpladerne på skabet og nederst samt ud mod husets hjørner er hårdt ramt. Alt mit tøj stinker af kælder og skabet er formentlig ødelagt flere steder.
Hvad er næste skridt? Jeg vil gerne redde mit skab og have det op igen (snedkerne som byggede det, vil gerne hjælpe). Men hvordan går jeg med livrem og seler for det ikke sker igen.
Kan man isolere bagved? Findes der særlige plader til den slags eller er det bare nye venner skimlen kan vokse i? Jeg ved ikke om skabets bagplade rør ved væggen, men i så fald bør man måske bygge det 5 cm længere ude fra væggen? Kan man ventilere på en snart måde? Hvad hvis man dropper bagplade, så væggen udgør bagpladen?
Håber sådan I kan hjælpe. Det har allerede kostet en del tårer.
Hilsen
En begynder gør-det-selv-pige