Bimåler tæller ikke?

Hej med jer, 

I min eltavle er installeret en bimåler (ABB M18 0402), der skulle registrere elforbruget på min luft til vand-varmepumpe, men jeg synes ikke, at den tæller nogle kWh..

Jeg kan se, at den registrerer strøm og spænding på de forskellige faser(?), L1-3.

Er der nogle af jer kloge hoveder, der kan hjælpe mig videre med, hvordan jeg får den til at tælle korrekt? Eller oplyse mig om, om jeg skal have fat i en elektriker? 

Jeg har prøvet at kigge i vejledningen til måleren, men blev ikke meget klogere, om ift. om den blot skal indstilles korrekt. 

Har vedhæftet et billede af måleren og manualen.. 

Gustav

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har den virket før eller er den pludselig holdt op 

nu kan den måler jo en masse ting iflg manualen, kan den evt resettes
jetdirect skrev den 22-01-2023 17:11:04

Har den virket før eller er den pludselig holdt op 

nu kan den måler jo en masse ting iflg manualen, kan den evt resettes

Den har ikke virket i den tid, vi har boet i huset. 

Min mistanke er, at den aldrig er blevet sat ordentligt op, men jeg har ikke forstand på målere(n) og bliver ikke meget klogere af at læse manualen.
GustavS skrev den 22-01-2023 19:02:38

jetdirect skrev den 22-01-2023 17:11:04

Har den virket før eller er den pludselig holdt op 

nu kan den måler jo en masse ting iflg manualen, kan den evt resettes

Den har ikke virket i den tid, vi har boet i huset. 

Min mistanke er, at den aldrig er blevet sat ordentligt op, men jeg har ikke forstand på målere(n) og bliver ikke meget klogere af at læse manualen.

 udfra din tavle ser det nyere udført ud så montagen af måleren må formodes og være korrekt udført, den kan jo være defekt. 


ved greenline kan du finde alternativer til en ny bimåler, den er enkel og skifte blot skal man holde øje ved hvad der er ind og udgang på den.   Jeg har kigget i manualen og den siger ikke meget , der findes bimålere med wifi på markedet så du kan aflæse trådløs mm

varme pumpen er det en du har fået monteret, hvis så kunne den være monteret på en anden gruppe som bimåler ikke sidder på så den blot ikke er i brug.

har du mulighed for et billed af tilslutningerne på måleren som den sidder nu.

Ved ikke om det er det samme med bimålere, men på mit tidligere arbejde, skulle vi have flyttet et målerskab, da det blev tilsluttet igen, kunne vi ikke forstå, at der pludselig ikke blev brugt strøm, måleren så ud som den plejede og viste kw.
Det viste sig så den "gode elektriker" havde byttet rundt på ind og udgang.
Måleren var af denne her type


Vi prøver igen, i morgen --
Prøv at holde knappen lige under, hvor der står kW inde i lidt mere end 3 sek. og se hvad der så sker. Hvis du trykker 1 sek. vil du for hvert tryk komme et trin videre i menuen. Prøv det og lad os høre om der sker noget.

fase
Annonce
Hej med jer, 

Tak for bud på problemstillingen. 

Jeg har klikket lidt rundt som foreslået af S. Fabrin.

Jeg undrer mig lidt over, at forbruget i watt står i minus (se billede). Kan det forklares med en forkert opsætning/tilslutning af ledningerne? Og da tælleren sikkert ikke kan gå i minus, så ender den i 0..
S. Fabrin skrev den 22-01-2023 22:54:03

Prøv at holde knappen lige under, hvor der står kW inde i lidt mere end 3 sek. og se hvad der så sker. Hvis du trykker 1 sek. vil du for hvert tryk komme et trin videre i menuen. Prøv det og lad os høre om der sker noget.

 Hej Fabrin, 

Menuen virker fint, så ved 3 sek klik ender jeg ved "setout"-menuen. 
Ved 1 sek klik cirkulerer jeg i menuen.

Har du en mulighed for at tage et billede af måleren, hvor man kan se forbindelserne? Det skal helst være så man kan se, hvor til- og afgang kommer fra.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis