Hurtig hjælp - Relæ står og larmer

Familien blev vækket i nat af det her “relæ” der pludselig  larmer med en høj brumme/snurrre tone.

Vi købte huset sidste år, og jeg aner ærlig talt ikke hvad det er. Tror de har noget at gøre med vores udendørs belysning.

Jeg har fundet frem den det her sljulte skab i kælderen hvor en af de relæer (tror jeg det er) er synderen.

Kan du fortælle mig hvad jeg skal gøre, eller pege mig i den rigtige retning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et hiprelæ som styrer et eller andet. Signalet til relæet kommer fra nogle kontakter som du trykker på og så kommer de tilbage i samme stilling. De giver altså bare en impuls. En af de kontakter har sat sig fast så den kommer med konstant strøm ned til relæet.
Prøv at gå rundt og afprøv de kontakter som hører til systemet og så må der være en som føles anderledes.
Alternativ så følger du den lyseblå ledning yderst til højre og tager ledninger ud af rækkeklemmer hvor du kommer til, og der vil så være en af dem som ikke skal genmonteres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for hurtigt svar. Jeg prøver at følge din vejledning.

Det lyder helt rigtigt. Vi har en masse udendørs lys (20-30 stk) som tændes og slukkes på den type kontakter som du beskriver. Det lys har periodiske udfald som stemmer overens med din beskrivelse.

Jeg har prøvet at trylle på alle kontakterne med det summer stadig. Kan jeg blot afmontere relæet uden af ødelægge noget?
Lyden stopper når jeg skruer på skruen til den blå ledning der går ind til relæet. Lysene virker stadig. Mærkeligt.

Skal jeg ikke blot fjerne relæet og kontakte en elektriker?
Nu har jeg afmonteret den blå ledning - se billedet. Det stoppede lyden, og underligt nok, så virker alle mine udendørs lys.

Kan det have noget at gøre med, at jeg har sat Philips Hue pærer i alle mine lamper, så vi ikke længere bruger kontakterne. De står altid tændt, og så bruger vi app/trådløse kontakter i stedet?

Er det forsvarligt blot at fjerne den blå ledning?
Det er fint at fjerne den blå ledning, så er der enten slukket eller som nu strøm på hele tiden.
Det relæ skifter imellem sluk og tændt for hver impuls den får. Har du skiftet nogle afbrydere ellers er en af dem bare gået fast. 
Nu kan du så ikke bruge afbryderne til noget. 
Selve dåsen med installationen ser lidt hjemme lavet ud, men det er ikke det der er årsagen til miseren. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for hjælpen ev elmand. Du gav mig en indsigt i hvad jeg havde med at gøre her, så jeg kunne fixe det. Stort værdsat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis