Nye gulvvarmeslanger på loft/væg

Konen og jeg bor i hus nyere hus fra 2018 hvor vi ved vores stue har en 15 kvm. overdækket terrasse i samme konstruktion som resten af huset. Denne terrasse ønsker vi inddraget i boligen og tillagt stuen. Huset er opført i træskelet og med fermacel vægge inde samt ude. Flat tag, med troldtekt loft. 275cm loftshøjde.

Vi har styr på det meste af projektet, men der skal jo laves gulvvarme i den nye del af stuen hvilket giver lidt hovedpine.

Idet huset er lidt langt, så har vi en varme/vand forgrening med styring osv. ca. 5 meter fra den nye del af stuen, så her skal gulvvarmeslangerne hen. markeret med rød. Gulvet kan ikke brydes op, idet vi så rammer de eksisterende gulvvarmeslanger i resten af stuen, så en anden løsning skal findes.

Jeg ser 2 muligheder.

1. Trække slangerne lodret op i væggen og henover troldtektpladerne ned til forgreningen. Dette klart det nemmeste, da troldtekten er til at skrue ned. Men det giver jo gulvvarmen en meget høj hævning og fald. De ville gå under isoleringen, så ingen farer for frost mv.  

2. skære en rille i den eksisterende væg og skelet frem mod forgreningen. Det kræver nok vi sætter nye fermacellplader op på væggen, men det vil også få væggen perfekt efterfølgende uden lappeløsninger.

hvad ville i gøre?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg på ingen måde fagmand, men at have en "vandslange" løbende inde i væggen eller lignende lyder som en lidt frisk ide. Man kunne komme til at bore hul i dem. 

Jeg tænker der skal trækkes nogle kobberrør eller lignende og laves et sted du kan koble slangerne på. 

Men lige den der ville jeg nok kontakte en fagperson. :) 

Vh 

 Vh.

Der skal naturligvis trækkes pex rør som RIR ( rør i rør ) Hvis du trækker det hen i bunden af væggen så får du nok den bedste løsning. Trækkes det op over loftet så bliver der udluftnings problemer. 
Kan slanger holdes under tilslutnings højde i soveværelse så vil luft stige op der og mede de udluftnings muligheder der er der. 
Kan du trække det inde fra stue siden så kommer du heller ikke i karambolage med fliser m.m. i badeværelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det giver god mening, også er planen bare løsning 2 som jeg beskrev.

Det er nok det nemmeste trods alt. 
Man skal ikke altid gå efter " det nemmeste " " det bedste " er oftest at foretrække.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis