Vil solsikkefrø til fuglefoder gro hvis man sår dem?

Som overskriften siger; Vil solsikkefrø som er beregnet som fuglefoder, resultere i solsikkeplanter, hvis man sår dem?

Jeg planlægger at så ca. 1ha. med solsikker til foråret, og efter hvad jeg kan se, så er fuglefoder-frø meget billigere end solsikkefrø beregnet til såning. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For år tilbage var der nogle skumle personer der "udvandt" hampefrø fra blandinger for så at plante hamp.
Det blev så stoppet ved at man varmebehandler fuglefoderblandingerne så frøene mister deres spireevne.

Men om det også gælder solsikker, det ved jeg ikke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ved heller ikke, men i andre sammenhænge har jeg taget 10 tilfældige frø, af de frø som jeg havde, hvor jeg var interesseret i spire evne . dem har jeg så lagt til spiring. Og efterfølgende kunne regne spireprocent ud. Ved foderblandinger er der jo hverken garanti for spireevne eller sort. Så det må jo også afhænge af hvad du tænker at bruge høsten til.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Alle fuglefrø kan spire , det gælder solsikkefrø  , hamp frø og især vildtfuglefrø blanding spirer meget villigt , at man skulle varmebehandle hampfrø så de ikke kan spire passer ikke , jeg såede 3 hampfrø sidste år og de spirede efter 3 dage , men det er ulovligt , angåede solsikke så er det er ikke særlig store solsikkeplanter man får .fra solsikkekerner til fugle. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det undrer mig Karl smart.
I alle de år jeg har fodret fugle er der ikke et eneste frø der har spiret, og frøene bliver ellers spredt godt og grundigt rundt, når solsortene går amok i foderhuset  
Men jeg har aldrig prøvet at direkte så dem under kontrollerede forhold...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som jeg skrev så er det især vildfuglefrø som er små frø der sår sig selv under foderbrædtet så jeg fylder bradepanden op med vildfugle frø og giver  dem 15 min ved 120 gr, C i ovnen , det hjalp , solsikkefrø bliver altid spist op , og det gør hampfrø også ,, derfor er det sjældent at se dem så sig selv . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Fuglefrø spirer også hamp som er en gammel dansk kulturplante på et tidspunkt kunne de ses i den fynske landsby (Museum).

 

Hvis du er heldig, så kan du finde nogle løse frø fra en pose med hul på, og så lave en spiretest på dem. Det foregår ved at lægge et stykke køkkenrulle, der er foldet to gange på en underkop, gøre det godt vådt, lægge frøene derpå med en smule afstand til hinanden, og så dække det af med et stykke toiletpapir. Det skal holdes vådt og lunt og stå et sted med så meget dagslys som muligt. Den metode kan bruges til at spireteste stort set alle frø.

Hellere leje end at bo på gaden.
Den hurtige spiretest er at lægge frøene i et glas vand , de frø der synker til bunds er spiredygtige , modsat dem der flyder i overfladen som er sterile , metoden er ikke særlig sikker men kan bruges , Den bedste spiretest er køkkenrulleresten , pak 5 frø ind i vådt køkrulle læg det i en zipplastpose  et lunt mørkt sted , og de vil spire hvis de kan , ret hurtigt . Virker hver gang.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Fodrer mejser og egern med helt alm solsikkefrø til fugle fodring, købt i Fakta.

Der spirer solsikker på hele sommerhusgrunden, fordi egernerne gemmer dem 🙄😝
Planterne bliver ikke ret store, men er vældig pæne 🤩❤️
I den vi plantede bøgehæk, såede jeg solsikker fra en pose til fuglene hele vejen rundt om grunden. De spirede og voksede fint og gav en fin og anderledes hæk, men ja, de bliver ikke vildt høje.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis