Hvor mange ledninger må sættes i kraftudtag?

Hej LDS,

Jeg har fornyeligt fået vaskemaskine (3 fase), og overvejer at sætte den i køkkenet, og bruge kraftudtaget/komfurudtaget bag min ovn, men jeg er blevet i tvivl om hvorvidt det er muligt at have flere (end 2) installationer i samme udtag?
Udtaget bliver i forvejen brugt af ovn og keramisk kogeplade (billede vedhæftet).
Skal man udelukkende overveje w eller har antal af installationer også noget at sige?

Tak på forhånd :) 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En trefaset vaskemaskine til husholdningsbrug? Du får svært ved at få monteret et tredje kabel i udtaget. klemmerne er ikke beregnede til tre ledninger. Få lavet en tilslutning ved siden af. Forbruget af Watt og dermed A kan du begrænse ved ikke at bruge det hele på en gang.

fase
ev elmand skrev den 10-01-2023 09:23:56

Jeg er sikker på at der menes " med 3 ledninger " men det ændrer naturligvis ikke på svaret. 

 Ja, du har sikkert ret i, at der menes 3 ledninger. Der opstår tit misforståelser ved brug af ord, som kan misforstås. En stikkontakt er noget man sætter et hanstik i, men der menes en afbryder. Det er til at forstå, for der findes ikke stikkontakter med korrespondance. Et kabel er en eller flere ledere med en fælles kappe. En ledning i rør eller kabel er ikke et kabel men en ledning. Sådan kunne vi fortsætte. I mange tilfælde er spørgsmålet ledsaget af et billede, så det er muligt at finde ud af, hvad der menes, og misforståelser dermed kan undgås.


fase
ev elmand skrev den 10-01-2023 09:23:56

Jeg er sikker på at der menes " med 3 ledninger " men det ændrer naturligvis ikke på svaret. 

 Nej nej, fem ledninger, tre faser - i hvert fald så vidt jeg har forstået 

S. Fabrin skrev den 10-01-2023 09:10:52

En trefaset vaskemaskine til husholdningsbrug? Du får svært ved at få monteret et tredje kabel i udtaget. klemmerne er ikke beregnede til tre ledninger. Få lavet en tilslutning ved siden af. Forbruget af Watt og dermed A kan du begrænse ved ikke at bruge det hele på en gang.

 Den er nogle år gamle, men undre mig også over hvorfor den ikke har stikprop.

Vil det være “okay” at prøve et tredje kabel i udtaget før jeg får lavet en tilslutning ved siden af? 
Annonce
Ja, det ligner tre faser, nul og jord. Nu bliver jeg nysgerrig, hvilken vaskemaskine kræver i dag tre faset tilslutning udover professionelle maskiner. Vil du fortælle lidt om det? Evt. et billede af maskinen og tilslutningen i maskinen.

fase
S. Fabrin skrev den 10-01-2023 11:26:39

Ja, det ligner tre faser, nul og jord. Nu bliver jeg nysgerrig, hvilken vaskemaskine kræver i dag tre faset tilslutning udover professionelle maskiner. Vil du fortælle lidt om det? Evt. et billede af maskinen og tilslutningen i maskinen.

 Det er en aeg/electrolux lavamat ln78470. Jeg har købt den brugt, så ved ikke en masse om den, udover at den har stået nogle år i en privat lejlighed. 

I følge manualen trækker den 230v/50hz, minimum 10A og har en effekt på 2200w.
Prøv at sæt et billede ind af diagrammet, der er ved tilslutningen på selve maskinen.
Tror bare det er en eftermonteret tilledning.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan med næsten 100% vished afmontere det viste kabel og montere en anden tilledning med tre ledninger i. Vaskemaskinen kan så tilsluttes en en almindelig stikkontakt med jord. 
I dit tilfælde ville jeg få installeret en Schuko stikkontakt og tilslutte en ledning med et Schuko stik. Så burde du være kørende. Når du har fjernet overpladen tager du et billede af det nuværende kabel og tilslutningen i vaskemaskinen, så det kan blive vist, at det er en 230V maskine.

fase
De tekniske specifikationer siger 230 V så der er 2 ledninger i overskud i kabel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis