Vølund f1245 dimensionering

Hej - jeg står og skal til at planlægge en tilbygning på mit hus, på omkrin 60 kvm. 

Lige nu har jeg 138kvm energi A hus bygget i 2011. Det vil så lande på omkring 200kvm. 

Min ide er at bruge det eksisterende jordvarmeanlæg, et f1245 6kW. 

Da jeg skal have rykke jordvarmeslangerne, så tilbygningen kan være der, skal der graves nye ned, så det passer med de 200kvm. 

Mit spørgsmål går på om selve varmepumpen på 6kw er stor nok til at klare 200kvm, vel isoleret hus. 

Det er gulvvarme. 

Tak 

 Vh.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næppe. men du kan jo "bare" købe et større modul, og så håbe på at du har brineslange nok til dit behov..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 09-01-2023 18:07:45

Næppe. men du kan jo "bare" købe et større modul, og så håbe på at du har brineslange nok til dit behov..

Tak for svar. 

Mener du at jeg kan opgradere min nuværende varmepumpe, ved at købe et større modul? 

 Vh.

Ud fra dine meget sparsomme oplysninger kan du ikke forvente at få et kvalificeret svar.

Hvor mange meter jordslange har du før og efter din tilbygning?
Hvordan er jordbundsforholdene for jordslangerne? 
Hvor mange personer er der i huset?
Hvad med f.eks. dit varmvandsforbrug før og efter tilbygningen?
Hvor hårdt er din nuværende varmepumpe belastet?
Hvad er dit varmetab, gennem klimaskærmen, er før og efter tilbygningen, ved -12°?
Har du styr på dit nuværende KWh forbrug for varmepumpen?

Har selv 6 KW varmepumpe kombineret med solvarme, for opvarmning af 230 etagemeter, huset bygget i 1968, med løbende optimering af klimaskærmen. Kun radiatorer. Varmetab gennem klimaskærmen, ca. 3,5KW ved -12°
Forbrug, 2 personer, for varme og varmt vand i kalenderåret 2022 = 2365 KWh
Som @GSH skriver, så er der faktorer at holde styr på med at dimensionere et jordvarmeanlæg.

En af de fordele der er ved 1245 er at kølemodulet er nemt at pille ud af varmepumpen for service/opgraderinger.
Der kan så være lidt udfordringer ved softvaren/styringen, men det er da til at løse for de dygtige kølefolk.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Tak for svar. Det er jo smart at modulet kan udskiftes. 

Vi er 5 i husstanden i alt. Gulvvarme overalt. Isoleret efter br10, mener der er 300 i bund, 200 i vægge samt 300 på loft. 

Tilbygningen bliver isoleret efter br20.

Jeg skal jo have lagt nye slanger ned da de nuværende ligger lige hvor vi skal bygge ud. 

Så jeg tænker der skal lægges ca 400 meter jordvarmeslange ned til de 200kvm. Det er leret jord. 

De sidste 131 dage har vi brugt 912 kwh på anlægget. Det er 7kwh pr dag i gennemsnit - og tænker det passer fint med at den bruger ca 10kwh på en dag med 1 grad udenfor. 


 Vh.

Til sammenligning med de 912 KWh, på de 131 dage, har jeg brugt ca. 1100 KWH.
Højst sandsynlig kan du klare dig med de nuværende 6 KW varmepumpe.
Der kan måske være en udfordring med det varme vand, alt afhængig hvordan i går i bad og hvor længe ad gangen.
Hvad størrelse varmtvandsbeholder har du?

Du slipper ikke for at lave en eller anden form for varmetabeberegning, gennem klimaskærmen, til Kommunen, når du bygger til.

300 mm isolering på lofter kan også i så fald øges til 500-600 mm, med mindre du har fladt tag. Da 300 mm nok ikke er tidssvarende længere.
GSH skrev den 10-01-2023 18:58:39

Til sammenligning med de 912 KWh, på de 131 dage, har jeg brugt ca. 1100 KWH.
Højst sandsynlig kan du klare dig med de nuværende 6 KW varmepumpe.
Der kan måske være en udfordring med det varme vand, alt afhængig hvordan i går i bad og hvor længe ad gangen.
Hvad størrelse varmtvandsbeholder har du?

Du slipper ikke for at lave en eller anden form for varmetabeberegning, gennem klimaskærmen, til Kommunen, når du bygger til.

300 mm isolering på lofter kan også i så fald øges til 500-600 mm, med mindre du har fladt tag. Da 300 mm nok ikke er tidssvarende længere.

 Det lyder godt. Det er fladt tag desværre. 

Jeg mener varmtvand er 180 liter. 

 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis