Udgravning forbi fundament i kælder

Har i en tidligere tråd snakket om opbygning af mit terrændæk og har et spørgsmål ang, hvordan man graver korrekt ud.  
Mit fundament stopper 20cm under OK betondæk, og ved jeg ikke må grave dybere end fundament, med mindre jeg understøber.
Så dertil har jeg læst mig frem til, at hvis jeg skal dybere, skal jeg måle 1 meter ud fra ydervæg og grave 10cm yderligere ned med en 45 graders hældning.

Det skyldes at jeg ellers kun kan have 1 lag 80mm kooltherm k3 i de 20cm jeg har rådighed over. Jeg ønsker en bedre isolerings effekt, og vil gerne have 2 lag, der kræver jeg graver 10cm under fundament 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dine kældervægge isoleret? Ellers giver det ingen mening at isolere gulvet.

Det er et kæmpe arbejde at grave ud til en understøbning, og indebærer en vis risiko selvom det gøres efter forskrifterne.

Selvbygger med stort S. 
Nej de er ikke isoleret, men jeg skal have gulvvarme. Derfor tænker jeg det er mest fornuftigt at isolere under, plus det må vel have en effekt at isolere, om end i en lille grad.

Har ikke tænkt mig at understøbe, da det er for omfattende. Derfor jeg vil grave ud med 1 mesters afstand til ydervæg og bærende indervægge, også grave med 45 graders hældning. 
Det kommer til at koste det vide ud af øjnene at varme kælderen op med gulvvarme.
80-90% af dit varmetab vil værre ud gennem kældervæggene, så at isolere gulvet vil være spild at tid og penge hvis ikke du gør noget ved væggene.

Selvbygger med stort S. 
Det lyder meget realistisk det du siger og væggene bør også isoleres. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis