Kan jeg udvide/mindske karmen så jeg kan installere ny dør?

Hej med jer!
Min dør til gæstetoilettet er vindskæv og lukker skævt i toppen. Jeg har derfor besluttet mig for at udskifte den. Det er selvfølgelig en dør der har et “ikke-standard-mål” på 67,5 cm i bredden. Jeg har fået tilbud på en dør på specialmål med det er en dyrere affære.

Jeg vil derfor gerne høre jer om hvad I mener er muligt for at kunne udskifte døren med en standarddør. Har kigget hurtigt på swedoor som umiddelbart kan fås i bredde 625 eller 725. Tykkelsen på nuværende før er 4 cm.

Er det muligt at tilpasse karmene så de kommer til at passe til et af de her mål?

Håber I har nogle tricks!

Mvh. Thomas 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok lige først finde ud af, om det døren eller dørhullet/karmen der er skæv. Der er pokkers til forskel.

Jeg tror ikke det er realistisk, at tilpasse karmen til en anden størrelse dørplade. Det vil nok være nemmere at købe en dør i massivt træ på overmål og få den skåret til på mål. Men du vil få problemmer med hængsler, der næppe vil være den samme type. Der skal god håndværkersnilde til at få det til at se ordentligt ud.

Jeg ville nok prøve at rette den skæve dør op. Hvis dørplade bøjer, ville jeg tage den af og prøve at sætte den i spænd.
Hjalp det ikke, ville jeg prøve at hælde en masse varmt vand på inden jeg lagde den i spænd igen. Jeg ville lade være i spænd nogle dage til den var gennemtør.

En tømre ville skifte karm og dør, eller få en dørplade på specialmål.

Du kan også løsne karmen i begge sider og sætte hængselsiden lidt ud af lod og låsesiden tilsvarende modsat ud af lod, så døren kan lukke. Så spare du pengene  og arbejdet er det samme som at sætte en ny dør i.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis