Bøjet/bukket mursten

Hej folkens,

Jeg kigger på hus, og i dag så jeg en del "bøjede" mursten i formuren på en muret villa med hulmur. Se billedet, særligt venstre side. Der var en hel del af dem. Jeg tænker de vel er støbt sådan, men tænker ikke det er hensigten. Jeg så også en del sten med støbefejl i samme mur.

Jeg har aldrig set det før, og har ikke kunnet grave information frem om fænomenet. Nogen der kender til det og kan give lidt info - er det "bare" anden sorteringssten, og rent æstestisk, eller er der andet at være bekymret for? Min bekymring er anvendelsen af ringe materialer i konstruktionen.

God aften :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min Far der var cevilingeniør byggede vores hus i 1955 med disse sten de blev benævnt som hårdtbrændte og hvis muren havde sans for det fik væggene er meget fint spil. Jeg ville ikke være bekymret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er mest et spørgsmål om du kan lide designet. Det har igen betydning for huset at de er skæve.

Mursten er igennem tiden lavet i et utal af forskellige typer. Nogle meget ensartede andre med "spil" i form og farve.

Eksempler fra én producent:
https://www.randerstegl.dk/dk/mursten

Tusind tak for svar. Ja, det kan jeg godt se på linket - det var jeg simpelthen ikke klar over! Nu tror jeg, at jeg vil lægge mærke til særlige typer resten af mit liv ;-) Så er det jo afklaret.
Tak igen og god aften!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis