Vandtætte havedøre

Jeg indrømmer, at jeg burde have opdaget det her noget før, men det har været et stresset år - og ret beset burde en eller flere af de håndværkere, der har været i gang, nok også have "opdaget" det.

Jeg har nogle havedøre. Dørhullet er lavet af tømreren og døren af sat i af samme, og der har været en fugemand og fuget rundt om. Jeg havde bare ikke opdaget, at to af havedørene ikke var fuget ved bundstykket - og det er lidt svært at se, men jeg tror heller ikke der er lagt pap under. Jeg har selv stoppet isolering derind, inden fugemanden gik i gang - men jeg kan virkelig ikke huske om der var pap. 

Der skal jo tydeligvis gøres et eller andet, men jeg er lidt i tvivl om den bedste fremgangsmåde. Skal jeg:

1. Bare lukke af med en fuge?
2. Fræse ud, lægge pap ind, pudse op og lukke af med en fuge?
3. Tage kampesten ud, støbe op, lægge pap, pudse op og fuge?
4. Lave en afslutning med zink i stedet for og så fuge den tæt?
5. Få tømreren til at tage døren ud og lægge pap, løse problemerne og få spartlet, malet og fuget igen ude og inde (det er et år siden det blev lavet)...
6. En kombination eller noget helt andet?

Mit mål er selvfølgelig at få det gjort tæt og godt, men godt nok er også godt nok :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1
lyhne1
1636 4700
Kommer der vand ind nu?
Er det en mulighed at etablere et lille fald, væk fra bundstykket, og lægge en fuge under. Om det er det rigtige, ved jeg ikke.. Men hvis det er dig selv der skal betale/udføre tænkte jeg om det gav mening?🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

asgerhallas
asgerhallas Trådstarter
170 8340
Jeg kan ikke se, om der kommer vand ind, da der er trægulv i vejen på den anden side. Tænker at jeg først finder ud af det, når det er for sent :) 

Jeg har lige talt med fugemanden om, hvorfor han ikke har fuget der - han siger, at der er for lidt plads (under 1,6mm) til at fugen kan holde ved.

Problemet er at det er kampesten, så hvis jeg både skal lave fald og lave plads til fugen, så skal jeg havde hugget noget af kampestenen er jeg bange for. 
AllanE
AllanE
2281 2650
Det er da noget af en smutter fra tømrerens side, at der ikke er lavet den nødvendige opklodsning. Der er jo også risiko for råd i bundstykket, hvis det står direkte på kampestenen (ser sådan ud i højre side).
Er det tømreren der har målt op? Kunne godt tyde på, at den er målt forkert og derfor bestilt for høj.

Hvor meget plads er der i toppen? Vil det overhovedet være en mulighed, at bede tømreren tage døren ud og hæve den?

Mvh. AllanE
Annonce
cdp
cdp
802 5792
Mener fugefolk kræver min. 12mm i dag, så at hæve døren er sikkert bare at flytte problemet - hvad med et stykke murpap under hele bundstykket og lukke af foran med en liste der slutter så tæt som muligt ( ex. gummi ) - måske vil tømrer kompensere for fejlen?

Superdiy
Superdiy
373 4200
Det er jo ret tydeligt der er pudset noget på soklen efter døren er monteret. Kan du kke bare banke det af og lave det med korrekt afstand til bundstykket?

Selvbygger med stort S. 
asgerhallas
asgerhallas Trådstarter
170 8340
AllanE: Jeg er også bange for at det står direkte på kampestenen, selvom jeg jo mener der mindst burde have været murpap under. 

Det er tømreren, der har både målt, lavet hullet og sat døren i. Men jeg tror stadig det bliver svært at få ham til at lave det om, da det jo er et år siden. Irriterer mig at fugemanden ikke sagde noget, der burde jeg nok have været lidt mere på dupperne. Men jeg vil selvfølgelig spørge...

cdp: Hvis jeg kan skubbe murpap ind, så vil jeg helt sikkert gøre det. Og så ved jeg ikke om man eventuelt kan fræse en fas i bundstykket, så der bliver plads til fugen, hvis jeg ikke få plads nok ellers?

Superdiy: Jo, det banker jeg af i morgen, og ser hvor meget det giver. Tror desværre kun det er meget meget lidt, der er kommet på der.
Annonce
JohnLarsen
JohnLarsen
1071 3500
Hvis det er muligt ville jeg hæve døren tilstrækkeligt til fuge m.v. forneden. Tænker det er bedre at have en ok fuge forneden. Foroven er der måske et beskyttende udhæng, eller mulighed for at lave en zink beskyttelse.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
FoXX
FoXX
572 7790
Med den overskrift kom jeg til at tænke på et billede jeg har gemt. Det må man kalde en vandtæt :)
Undskyld for off-topic
Mikkel

asgerhallas
asgerhallas Trådstarter
170 8340
Se det er godt fugearbejde!   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)
  5. Pris på fundament
    Lav-Hus (læst 412 gange)