Nyt terrændæk i kælder

Skal have nyt terrændæk i min kælder og er i tvivl om terrændæks opbygning.  
Det jeg tænker er-
2*80mm kooltherm
Al lister
Rionet
Gulvvarme
100mm beton
Klinker

Skal jeg have rodan spærre, hvis ja hvor i opbygningen? Tænker ovenpå isoleringen og evt over alt isolering, også fæstne det til ydervæg med noget klæb 

Skal jeg have fugtspærre? Hvis ja hvor i opbygningen  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der skal klinker på så kan du bruge vådrumsmembran ovenpå dit beton som radonspærre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enig. Og jeg kan anbefale LIP VS30, som jeg selv har brugt. Den er nem at arbejde med og smøres på. Jeg synes at det er lettere at arbejde med end at lægge en fysisk dampspærre.

Mvh. AllanE
Modtaget, går ud fra jeg ikke behøver hverken fugt eller radon spærre hvis jeg vælger at gå med løsningen hvor jeg bruger LIPVS30 og giver 2 lag som forskrifterne siger. Måske jeg skal smøre det 5cm op af vægge mod jord, så radon ikke siver op der hvor jeg ligger min kant isolering,
Giver det mening? 
LIP VS30 er en vådrums- og radonspærre, så der skal ikke bruges andet end det. Og ja, 5-10 cm op ad væggen.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 09-01-2023 09:47:55

LIP VS30 er en vådrums- og radonspærre, så der skal ikke bruges andet end det. Og ja, 5-10 cm op ad væggen.

Jeps, kan på det meste påføres med alm malerulle og skal armeres med væv i overgangen henover kantisoleringen og op ad væggen, armering skjules bag sokkelflise/fodpaneler - dybest set samme krav som til vådrum. LIP har en fin og udførlig vejledning.

Går ud fra at du skal have et sand eller leca-lag nederst som dræn, eps optager ikke fugt så yderligere fugtspærre mod jord er unødvendigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har arbejdet en del med VS30eren, så er ret godt bekendt med produktet og armeringsnettet. Bliver dette ikke en meget dyr løsning kontra en radonspærre i rulle?

Kan ikke gå så dybt, da jeg kun har 20 cm før vi har underkant fundament i kælderen. Jeg kan måske ligge en fugtspærre i bunden, som erstatning for kappilarbrydende lag?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også